Annonse
KSU – Vipps – desktop
Geir A. Stenseth, fylkestingsrepresentant Fremskrittspartiet
Ytring
Geir A. Stenseth, fylkestingsrepresentant Fremskrittspartiet
27 november 2022 19:42
Del på Facebook
Foto: Alf Simensen / NTB
Foto: Alf Simensen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statsminister Støre. Du som er en verdensmann, hva gjør du her i ødeland?

Nyfattig er begrepet som media lanserer i disse førjulstider. Mennesker med en vanlig jobb, får det ikke til å gå opp, de sliter som aldri før. Vi har den største prisstigningen siden syttitallet. Prisene på strøm, drivstoff, mat og andre varer går til himmels, og det må et under til for å bedre situasjonen for vanlige folk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Etter valget skulle det bli vanlige folks tur, det lovet nåværende regjeringspartier i valgkampen. Ja visst ble det vanlige folks tur, tur til å kjenne på kroppen regjeringens prioriteringer. Staten lever i sus og dus. Penger bevilges i hytt og pine. Til klimakamp og tiltak utenfor Norges grenser. Regjeringen kan få et overskudd på statsbudsjettet for 2022 på ufattelige 1200 milliarder kroner, noe som tilsvarer mer enn 200.000 kroner per innbygger. Overskuddet er 900 milliarder mer enn anslaget for et drøyt halvår siden.

Likevel er det ikke rom for å senke skatter og avgifter som rammer vanlige folk. Tvert imot, i statsbudsjettet reduseres midler til den som sliter mest.

Dette skulle være en regjering for vanlige folk, nå skulle det være vanlige folks tur. Nå lages det politikk som kan gå veldig hardt utover arbeidsplasser, og skatteletten de foreslår er minimal. For en med inntekt på 470.000 kroner vil skatteletten utgjøre ca. 3 kroner per dag, nok til en ekstra bærepose på Rema. Det er vanlige folks nedtur.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Avgiftslettelse er ikke pengebruk, det betyr kun mindre inntekter til en svulmende statskasse. Reduksjon av skatter og avgifter er også inflasjonsdempende, der regjeringen kun bruker renteøkning som virkemiddel.

Folket taler gjennom målinger. Arbeiderpartiet har gått fra 41 prosent tilslutning vinteren 2017. til 15,4 prosent i dag.

La det ikke bli slik som Anders Jektvik synger i sangen – Bare sand.

«Ta dæm som har leita i længsel å løgn, Som bare kainn finn en barnslig drøm, Som bare kainn husk – de dæm skoill gløm»

Statsminister Jonas Gahr Støre, du som er en verdensmann, vil du gjøre Norge til et ødeland?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 16 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse