I en tidlig KVU for transportsystemet for Ålesund, er det to prosjekter som hadde den beste samfunnsnytten, men aldri kom med i betraktningen. Borgundfjordtunellen og sambandet Hovedland Årseth på Ellingsøy.
Man kan gjerne spørre seg hvorfor, men i all hovedsak falt de ut da de ikke er med i de vedtatte definerte hovedpunktene for strekningene innen E39 og E136. Sentralt styrt og gjerne ved pilkast-metoden. Det holdt med å treffe blinken, selv om det aldri blei noen innertier.
For E39 er det Vegsund–Breivika, så Breivika–Digerneset. For E136 er det Ålesund sentrum–Breivika. Så Ørskogfjellet–Dombås.
Sunnmørsposten hadde på lederplass den 21.11.22 temaet 4-felts E39/E136 Brusdalen, versus forurensinger av drikkevannet. Her mer enn antydet lokalavisen, at politikerne må se på gamle tidligere vedtak og forslag, mens vannet fortsatt er drikkende.
Kommunedelen Haram vil etter 2024 gjenoppstå fra asken som Haram kommune. Den har per dato stor tilknytning til Ålesund i form av arbeidsplasser. Langs Engesetdal-vannet er det nå en døgntrafikk på opp mot 6.000. Mange av disse er pendlere til/fra jobb i sentrale Ålesund. Også mange som vil til Moa og sentrum for handel og opplevelser.
Hvorfor må disse på liv og død kjøre via Digerneset og langs Brusdalsvannet, når endepunktet er Breivika eller lenger vest? Det samme med alle på Skodje.
Splitt E136 og E39 i Breivika
Ved å unnlate å se bare på de definerte strekningspunktene, men også bruke sunn fornuft (bærekraft), er det fullt mulig å avlaste Brusdal vannet med videre trafikkøkninger på veien mellom Breivika–Digernes. La den veien ligge som den er, med mindre oppgraderinger. Splitt E136 og E39 i to og la E39 gå via Hovdeland–Årset med en 90 km/t-vei. Så kan Nye Veier AS få ansvaret for heile Eksportveien fra Ålesund til Dombås. Dette kan muligens gjøre vei i vellinga.
Det enkle er ofte det beste
Dersom man splitter veiene, legger E39 i bru fra Breivika til Hovdeland–Årseth og videre til Stette, med en oppgradert standard til 90 km/t, kan man relativ rimelig få et svært godt alternativ veisystem som:
- Avlaster trafikken langs Brusdalsvannet radikalt, og for all fremtid
- Åpner for muligheter til gjenbruk av fylkesveitraseen fra Årseth til Stette
- Gir Ålesund et fleksibelt veinett med redundans.
- Åpner for flere valg fra Stette og videre østover. Enten til Tomra eller opp på Ørskogfjellet
- Ved å forsterke fylkesveien fra Årseth til Kverve vil det bidra til et nytt veisystem i regionen
- Et slikt veisystem vil utsette behovet for 4 felts innfartsvei til sentrum
- Et slikt veisystem vil avlaste behovet for ny Ellingsøytunell
- Korte ned utkjørte avstander, køer og utslipp, da det gir fleksibilitet og redundans i veinettet
- La Nye Veier AS, få ansvaret for heile korridor 6D fra Dombås til Ålesund sentrum
Dekker behovet i all fremtid
For 10 år siden var mantraet at det skulle bygges 4-feltsveier med 110 km/t inn mot de fleste byene i landet. Prisstigningen og miljøutfordringene har gjort at mange ser behovet for å «roe ned ambisjonene».
Den vanlig borger skal i fremtiden spasere, sykle og reise kollektiv. Når vi også tar i betraktning at befolkningsveksten i fylket er rund 300 innbyggere årlig, er det liten vits i å bygge 4-feltsveier over det ganske land. Da gjenstår behovet for å få veier som sikrer varetransporten inn/ut av fylket. Dette behov dekkes av veier med maks. 90 km/t-standard. Minimalt med unødige stigninger og svinger, samt høy regularitet på vedlikeholdet.