Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erik Aukan, leder Kristiansund FrP
Ytring
12 desember 2022 10:55
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært snakket om nytt sykehjem i godt over et tiår. I mellomtiden har antallet tilgjengelige plasser sunket og presset på hjemmetjenesten økt.

Vi må erkjenne at alt ikke kan løses gjennom hjelp i hjemmet eller i en omsorgsbolig. Har folk behov for sykehjemsplass, må vi sørge for at det er tilgjengelig. Det er kommunens plikt overfor innbyggerne.

Annonse
Annonse

Nå ligger det et forslag om 130 sykehjemsplasser, mens det også snakkes om andre alternativer, som 80 nye omsorgsboliger og langt færre sykehjemsplasser. Den eneste grunnen til dette er økonomi, ikke innbyggernes behov.

Det har vært et mantra lenge i Kristiansund, i hvert fall siden 80-tallet, at innbyggerne skal bo lengst mulig hjemme og motta tjenester der. Det er vel og bra for de som er friske nok, og hvor det finnes gode løsninger. Men de som trenger sykehjemsplass må få det! Det er mange som venter nå.

Annonse
Annonse

Nå er tilskuddet som kommunen får fra staten til å bygge sykehjem tilbake i statsbudsjettet. Det betyr 380 ekstra millioner etter rådmannens estimat.

Nå må vi få bygget nytt sykehjem, sett både bygging og drift ut på anbud og velg det beste alternativet, uavhengig av hvem som driver tjenesten. Konkurranse er sunt, og om det er private eller kommunen som driver det er ikke avgjørende. Det viktigste er at brukerne blir ivaretatte.

150 plasser vil i følge tidligere beregninger gi den mest effektive driften, hvor en grunn-enhet på 50 per avdeling/enhet i følge kommunen gir mest effektiv drift.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse