Annonse
Olav Nygård, Aure
Ytring
Olav Nygård, Aure
15 desember 2022 10:28
Del på Facebook
– Bildet, tatt senhøstes 2022, illustrerer bokstavelig talt enden på Salfjords landbaserte oppdrettseventyr på Tjeldbergodden. Selskapet hadde hverken konsesjonspapirer eller finansiering i orden og planene måtte etter hvert skrinlegges, skriver innleggsforfatter Olav Nygård. Foto: Olav Nygård
– Bildet, tatt senhøstes 2022, illustrerer bokstavelig talt enden på Salfjords landbaserte oppdrettseventyr på Tjeldbergodden. Selskapet hadde hverken konsesjonspapirer eller finansiering i orden og planene måtte etter hvert skrinlegges, skriver innleggsforfatter Olav Nygård. Foto: Olav Nygård
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aure Næringsforum (ANF) har tatt initiativet til gjennomføring av studie for å avdekke muligheter og utfordringer for økt fornybar kraftproduksjon med Aure som utprøvingskommune eller pilot for studien. Alternativene landbasert vind-, vann- og solkraft skal være hovedfokuset. Studiet er kostnadsberegnet til kr 1.000.000, -. Hovedsakelig med bruk av offentlige midler.

Hovedutvalget for næringsutvikling i Aure kommune har i møte den 5. desember vedtatt å gi ON Ocean Network kr 250.000, - i tilskudd fra næringsutviklingsfondet til en mulighetsstudie – Økt lokal energiproduksjon. Dette er kr 100.000, - mer enn det kommunedirektøren innstilte på. Etter at et kritisk søkelys ble satt på saksbehandling og innstilling i denne saken, har utvalget lagt inn følgende tekst i sitt vedtak: «Mulighetsstudiet må ta hensyn til Aure kommune sine vedtak i sak 54/19 knyttet til vindkraft på land i Aure kommune».

Annonse
Annonse

Folkeavstemning og kommunale vedtak er kjente barrierer mot landbasert vindkraftutbygging i Aure. Så hvorfor bruke midler fra næringsutviklingsfondet vårt til konsulenthjelp fra et Kristiansundsfirma for å finne mer ut av disse? Ocean Network har dessuten fått tilsagn om støtte på kr 150.000, - fra næringsutviklingsfondet for arbeid med Kystkrafta fase 2 etter påtrykk fra ANF og Tjeldbergodden Industriforening.

Trekkes landbasert vindkraft ut av studien, hva blir igjen da? Studie av muligheter og utfordringer i forhold til vann- og solkraft i Aure? Sammenholdt med studiets måleindikatorer for ny lokal fornybar kraftproduksjon, så er vedtaket høyst tvilsomt.

Annonse
Annonse

Hovedutvalgets møte ble holdt i møterom hos Tjeldbergodden Utvikling. Innsyn via Aure kommune-TV var derfor ikke mulig. Næringslivet møtte med 3 faste medlemmer deriblant lederen i utvalget, som er daglig leder i Tjeldbergodden Industriforening, og nestlederen, som er daglig leder i SL Maskin AS. Etter forfall fra ordføreren og en annen fast politisk representant med klart standpunkt mot landbasert vindkraft i Aure, var det kun varaordføreren (SP) som stilte som vara. Dermed satt Aure Senterparti med full politisk kontroll i dette møtet, der den faste representanten i utvalget er klart personlig involvert i saken. Kommunedirektørens saksbehandler kunne heller ikke delta på møtet, så forsvarligheten av å avholde møtet kan diskuteres. Vedtaket i saken ble deretter! Samtidig som utvalget tar ut hoveddelen av studiet, økes tilskuddet til studiet fra næringsutvalgsfondet fra 150 til 250 tusen kroner. Logikken mangler og spørsmål om habilitet kan reises.

Salfjord AS har inngått avtalen og partnerskap med Njordr AS og Ivar Slettemoen (nå skatteflyktning til Sveits) om vindkraftutbygging i Aure. Avtalen ligger der og vaker, for Njordr har ikke trukket søknaden sin til NVE. Daglig leder i Salfjord, som sitter i ANF sitt styre, og tidligere styrelederen i Salfjord, som er Senterpartiets faste medlem i hovedutvalget for næringsutvikling, signerte denne avtalen. Salfjord AS deltok aktivt i kommunestyrevalget med vindkraftavstemming høsten 2019 uten å vinne fram. Det gjorde heller ikke Aure Senterpartiet, som opplevde velgerflukt fra partiet. Beskjeden fra velgerne i Aure var klar – Vi vil ikke ha vindkraftverk på fjella våre!

Bildet øverst i innlegget, tatt senhøstes 2022, illustrerer bokstavelig talt enden på Salfjords landbaserte oppdrettseventyr på Tjeldbergodden. Selskapet hadde hverken konsesjonspapirer eller finansiering i orden og planene måtte etter hvert skrinlegges. Salfjord AS fikk i januar 2020 allikevel tilsagn om støtte på kr 450.000, - fra næringsutviklingsfondet til å bygge vei til kai på industritomta på Tjeldbergodden. Tilskuddet ble utbetalt før ferdigstillelse. Utførende entreprenør var SL Maskin.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse