Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Geir Gerhard Greger
Ytring
15 desember 2022 12:43
Del på Facebook
Dalabrekka er en barneskole med 271 elever fordelt på 1.-7.trinn. Skolen har 22 pedagoger og åtte fagarbeidere/assistenter. Skolen ligger på Kirkelandet i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dalabrekka er en barneskole med 271 elever fordelt på 1.-7.trinn. Skolen har 22 pedagoger og åtte fagarbeidere/assistenter. Skolen ligger på Kirkelandet i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Bør den nye barneskolen ligge på Goma der hvor kun 1/3 av barna som skal gå der bor, eller er det mer naturlig å velge Dalabrekka ettersom 2/3 av barna bor i nærområdene? Hva blir da det mest logiske valget?

Jeg har prøvd å følge med i den pågående debatten i TK om lokalisering av ny barneskole i Kristiansund. Dette er ingen enkel sak å forstå for menigmann, men også for byens politikere.  Og som vanlig er det mye frem og tilbake. Det er lov til å håpe på at kommunens administrasjon har laget et godt beslutningsgrunnlag for byens politikere.

annonse

Det er 2 alternativer som det skal velges mellom. Dalabrekka skole og nytt bygg ved Røsslyngveien skole. Summen på den nye skolen er i størrelsesorden ca. kr 400 millioner kroner.

Begge alternativene er isolert sett gode og vil helt sikkert bli flotte, moderne og tidsriktige skoler. Alle partiene er nok samstemte i at byen trenger en ny skole for fremtidige generasjoner. Man bør vel se på en skolebygning i et «hundreårs perspektiv».

Men det er noe som skurrer her, og som jeg ikke helt forstår.

Kommunedirektøren har innstilt på at den nye skolen bør bygges på Gomalandet. Men kun 1/3 av elevene som skal gå der, bor på Gomalandet. 2/3 av elevene bor i områdene Dalabrekka, Myra, Brunsvika og Karihola.

Blir det da logisk å bygge skolen på Gomalandet? Blir ikke skoleveien da svært lang for barna som f eks bor ytterst uti Karihola? En 7- 8 åring vil med letthet kunne komme seg alene til Dalabrekke skole, men å gå fra ytterst ut i Karihola og til Røsslyngveien er nok i aller lengste laget for disse podene. Ikke alle har muligheten til å bli kjørt med bil. I så fall bør det vel legges opp til et kollektivtilbud for disse.  I tillegg kommer trafikksikkerheten på vei til skolen.

Med tanke på at kun 1/3 av barna som skal gå ved den nye Gomaskolen, faktisk bor på Goma, synes jeg det er noe merkverdig at kommunedirektøren innstiller på en lokalisering hvor det er majoriteten som får den lengste og kanskje farligste reiseveien. Det er en logisk brist her.

Inn og utkjøring til den nye skolen – vil den forårsake kødannelse / trafikale problemer?

Slik jeg har forstått det, er det ikke avsatt midler til infrastruktur. Dette vil bety at hver eneste morgen og ettermiddag vil ca 200 biler kjøre inn og ut av området for å levere og hente sine barn. Og det innenfor en tidsramme på 10-15 minutter.

annonse

I tillegg vet alle med bil hvor vanskelig det er å kjøre seg inn og ut fra «grautbyen». Det vil nok oppstå en betydelig kødannelse om morgenen når bilene som kommer opp Gomabakken må stoppe opp for å slippe inn bilene som skal mot Røsslyngveien. Bilistene som kommer i fra byen og som skal svinge inn mot Gomaskolen/Røsslyngveien, må vente på klar bane før de kan svinge inn til venstre. Dette vil medføre at trafikken bak disse bilene stopper opp i kortere eller lenger tid. Veien inn til selve skolen er også smal, så her kan det lett oppstå farlige situasjoner. Her er det heller ikke satt av noen penger til veiutvidelse/veiutbedring. Har veimyndighetene kommet med innsigelser?  Dette vil mest sannsynlig få konsekvenser for hele trafikkbildet da «rykk og nappkjøring» vil forplante seg i alle retninger på en eller annen måte.

Dalabrekka skole

Skolen var sikkert hypermoderne da byggentreprenør Bernhard Svensvik overleverte skolen til Kristiansund kommune i 1959. Den kostet forøvrig kr 3,4 millioner å bygge, hvilket tilsvarer 51 millioner i dag. Må ha vært en stor investering for kommunen.

Etter så mange år er det naturlig å tro at skolen begynner å bli slitt og trenger en oppgradering/modernisering. Ja, kanskje til og med rives.

Asbjørn Jordahl, AP mener at Dalabrekka er den beste lokalisering og at den kun en modernisering for å tas i bruk som den «nye « barneskolen. Jeg er helt enig med Jordahl med hensyn til valg av plassering, men tror ikke en modernisering/oppgradering av en så gammel bygningsmasse vil være det beste. Det kan fort bli en kostbar affære. 

Er det utredet en rivning av Dalabrekka skole og bygging av ny skole der, eller er det ikke mulig av praktiske årsaker? Elevene må ha en skole ett eller annet sted i byggeperioden. Kan dette på en eller annen måte løses i så fall?

Konklusjon

En skole på Goma vil helt sikkert bli flott og moderne, men den gir lengre og mer utrygg reisevei for de aller fleste elevene. I tillegg er det stor usikkerhet rundt dette med finansiering av infrastruktur. Den er ikke på plass og sannsynligvis er den heller ikke kommet på plass innen skolen er planlagt ferdig.

Dalabrekka skole gir en kortere og tryggere skolevei for de fleste elevene. Dette er noe som bør vektes høyt av politikerne torsdag den 15. desember.

Skolen ligger sånn ca midt i mellom beboerne på Goma og de som bor i området Brunsvika/ Karihola. De som bor på «Gomasiden» kan feks ta bussen til bussholderplassen ved Braatthallen og gå de få meterne ned til skolen.

Jeg tror mange er villige til heller å velge en oppgradering/modernisering av Dalabrekka skole ,fremfor å sende sine barn på en lang og usikker skolevei til Gomaskolen/ Røsslyngveien.

Godt valg.

 

Av: Geir Gerhard Greger

annonse

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte