Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erik Rolfsen
Ytring
15 desember 2022 09:38
Del på Facebook
Illustrasjon av de planlagte utbyggingen på Bolgneset: Rambøll
Illustrasjon av de planlagte utbyggingen på Bolgneset: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal Revisjon, med innhentet bistand fra Oslo-advokatene Trine Friberg og Merete Bårdsen, har gjennomgått/revidert prosessen rundt Bolgneset-prosjektet. Det har resultert i to rapporter, på 167 og 21 sider, som støtter opp om det som undertegnede og andre lenge har hevdet om Bolgneset-utbyggingen og de to kommunale Havparken-aksjeselskapene:

  • Sløsing med offentlige midler
  • Ulovlig hemmelighold / brudd på offentlighetsloven
  • Brudd på lov om offentlige anskaffelser
  • Brudd på forvaltningsloven/saksbehandlingsregler
  • Rolleblanding mellom kommune og kommunale aksjeselskap

Til dette kommer at kommunens Kontrollutvalg ikke ville behandle saken.

Annonse
Annonse

Det blir for omfattende å gå inn på alle feil og lovbrudd som er gjort. Noen må dog trekkes frem. Se også Tidens Krav artikkel av 10. desember 2022:

Kristiansund, Politikk | Advokatfirma: Kommunen inngikk ulovlig og kritikkverdig avtale med Blaasvær (tk.no)

Hva skjedde?

Havparken-selskapene inngikk fra 2017 avtaler med daglig leder Rolf-Henning Blaasvær uten å vurdere andre kandidater. Blaasvær fikk oppdraget uten konkurranse. Avtalen sikrer Blaasvær – eller hans arvinger (!) – inntil kr 18 500 000 for en deltidsstilling.

Forståelig nok forsøkte Havparken-selskapene å skjule innholdet i avtalen med Blaasvær. Tidens Krav, Dagbladet og lokalpolitiker Alf Tømmervåg ble nektet innsyn. Fylkesmannen måtte til slutt pålegge selskapene å gi innsyn.

Et styremedlem i aksjeselskapene var ansatt i Kristiansund kommune. Han ble satt til å behandle selskapenes søknader – han må åpenbart ha vært inhabil.

Rådmannen (kommunedirektør Ingebrigtsen), som ikke har noen rolle i aksjeselskapene, ble gitt oppgaver og roller som hører inn under selskapene.

Hva bør skje?

Hadde dette vært to private aksjeselskap, ville eierne etter en slik rapport innkalt til ekstraordinær generalforsamling og avsatt styret, i alle tilfelle de som har sittet i styret fra 2017, styreleder Tønnesen og styremedlem Sagen. Det bør også formannskapet gjøre.

Man bør deretter velge ny styreleder og et nytt styremedlem med relevant kompetanse.

Det nye styret bør vurdere om prosjektet kan stanses, og om det er mulig å avslutte avtalene med Blaasvær uten å bli ruinert.

Kommunen bør sende kommunedirektør Ingebrigtsen på kurs der han lærer seg regler for saksbehandling og forskjellen på en kommune og et aksjeselskap.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Høyre og Fremskrittspartiet bør trekke sin støtte til prosjektet og begynne å følge sin egen politikk: Det offentlige skal ikke «leke butikk», dvs. engasjere seg i forretningsvirksomhet med våre skattepenger og i konkurranse med private aktører.

Leder for Kontrollutvalget, Julius Loennechen, bør trekke seg (om han ikke allerede har fratrådt), og utvalget bør presentere en uforbeholden unnskyldning til det ene medlemmet som hadde mot til å stå opp i saken, Kjersti Støen.

Hva vil skje?

Jeg forventer at følgende vil skje:

Prosjektet med utbygging av Bolgneset fortsetter, som ingenting har skjedd. Ap og Sp, samt Høyre og FrP, har jo flertall. Politisk flertall trumfer økonomi, fornuft, moral og lov.

Blaasvær vil på samme arrogante måte som tidligere avvise fakta og påstå at hans engasjement har intet med egen vinning å gjøre, men med et genuint ønske om å skape «fremtidsrettede arbeidsplasser» i Kristiansund.

Berørte politikere vil gripe til sine beste kort i slike situasjoner: Fortielse og Fornektelse. Uavhengig av fakta og hvor mange fagfolk som uttaler seg, har fagfolka feil og politikeren rett.

Kommunen vil si at den beklager enkelte mindre forsømmelser, og at det nå er tatt grep slik at dette aldri vil gjenta seg. (Men det vil det jo….)

Høyre og Fremskrittspartiet vil vri seg unna, vise til forbehold, manglende viten osv osv

Ingen i Kontrollutvalget vil ha baller nok til å gi Støen en fortjent beklagelse.

Mitt håp er at rapportene vil få konsekvenser, og at de involverte tar ansvar for sine handlinger. Dessverre tror jeg ikke at det vil skje.

Av: Erik Rolfsen

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse