Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vi kan ikke vente lenger på at foretaksmodellen skal bli fjernet. Selv om det vi har opplevd lokalt er et av mange bevis på at den er totalt uegnet til å ivareta befolkningens ønsker og behov, blir lista over parti som vil fjerne den stadig kortere. Fødeavdelingen er stengt. Vi har ikke traumeenhet. Vi har et akuttmottak, men det er planlagt nedlagt fra 2025. Nå må vi faktisk handle.

Vi har sagt lenge at når spesialisthelsetjenesten ikke ivaretar sine forpliktelser overfor befolkningen må kommunen ta ansvar, også for den delen av tjenestetilbudet som ikke egentlig hører inn under primærhelsetjenesten, og dermed kommunens ansvar. Det er årsaken til at vi aktivt har vært med på å definere hvilke kommunale tjenester som skal inn i sykehuset etter 2025. Det har vært en riktig strategi. Men nå må vi sku til skruen mer.

Både den sittende regjeringen og den forrige regjeringen har tatt til orde for mer samarbeid mellom kommunene og helseforetakene, mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Da er det et paradoks at de samtidig legger ned lokalsykehusene. Men så lenge det er det som er rådende politikk må vi ta det ansvaret som de ikke tar. Og nå innebærer det at vi må gå et skritt videre. Vi må rett og slett sørge for å holde akuttmottaket åpent, og vi må sørge for å åpne en fødeavdeling. Ikke ved å mase på statsråden og helseforetakene, men ved å iverksette det selv. Det vi må bli enige med statsråden og helseforetaket om, er at de betaler for de tjenestene vi utfører som foretakene da slipper å utføre. Slik vil vi finansiere tjenestene. Dette kan vi gjøre alene, vi kan gjøre det sammen med nabokommuner, vi kan gjøre det sammen med ideelle og frivillige organisasjoner og vi kan gjøre det sammen med andre. Det viktigste er ikke hvem som tar ansvaret, det viktigste er at det blir gjort.

Dette er utgangspunktet vårt frem mot valg 2023. Vi har vært vant til ett stort parti og flere små. Alt tyder på at det blir endret i 2023. Sannsynligvis vil vi etter kommunevalget i 2023 ha 5 - 6 jevnstore partigrupper. Vi vil da ta ansvar for å etablere et flertall, og dette er plattformen som skal ligge til grunn for samarbeidet. Vår viktigste sak har alltid vært å ivareta befolkningens behov for nærhet til føde og akutt. Det er ikke lenger tid til å vente på at noen gjør dette for oss. Vi må gjøre det selv. Og en forpliktende avtale om det må ligge til grunn for samarbeidet etter valget.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Svein Erik Leren · 6 måneder siden
    Grenseløst naivt av Nordmørslista som tror de kommer til å diktere hva Kristiansund og spesialisthelsetjenesten skal drive med etter at SNR på Hjelset står ferdig i 2025. Selv Don Quijote hadde mer bakkekontakt.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Skrot fergene
@Terje SundsbøI forutsetningene for Nasjonal transportplan 2018-2029 var det lagt til grunn 4-felts veg på hele strekningen E39 Ålesund-Molde. Prioriteringen i ...
Terje Sundsbø 52 minutter siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrHvilket regnestykke til SVV er basert på skiltet hastighet? Kom med rapporten.
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøKom med rapporten frå SINTEF. Men, heile regnestykket til SVV på reisetid er basert på skilta hastighet. 
Terje Sundsbø 2 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDu viser til egne erfaringer, jeg viser til beregninger utført av Sintef. En fartsgrense er ikke minimumshastighet.Et fornuftig utgangspunkt for ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDette regnestykket må du spesifisere, også energibruken som biler vil bruke på omveien. Ta med i talla også den oppgitte ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrOm du tar strømforbruket på Tautratunnelen, legger til strømforbruket som bilene med fergen Vestnes-Molde vil bruke over fjordkryssingen, så vil ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse