Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
24 april 2023 14:27
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Magnar Storøy spør om Sunnmørsposten ikke kan lese kart. Han hevder at Møreaksen er en omvei, og forstår derfor ikke at avisen kan støtte Møreaksen.

Storøy synes å tro at om man stirrer på kartet, så vil klarsynet etter hvert åpenbare seg. Det gjør det ikke. I tillegg til geografi må en også vite hvor folket bor, og da trenger man demografiske kart. Det vil avsløre at folket bor på øyene, langs kysten og fjordene – ikke inne i landet. En indre trasé som Romsdalsaksen bommer på det meste.

I tillegg til å vite hvor folk bor, må man også vite hvor folket reiser. Storøy trenger derfor kunnskap om trafikktellinger, som han heller ikke finner i kartet sitt. Trafikktellingene viser at bare om lag 25 prosent av de som krysser Romsdalsfjorden også krysser Gjemenssundbrua. Storøy tar altså kraftig feil også i sin påstand om hvor folk flest skal.

Egosentriske argumenter som ignorerer fakta vil ikke overbevise verken departement eller politikere. Det hjelper heller ikke at Storøy helt på egen hånd erklærer seg som representant for flertallet på Sunnmøre og Nordmøre. Storøy etterlyser hvilke partier som støtter Møreaksen. Han har tydeligvis glemt valgkampen før forrige stortingsvalg. Den gang fikk partiene som ga valgkampløfter om å kjempe for Møreaksen over 62 prosent av stemmene i fylket vårt.

Magnar Storøy støtter at Midsund får fastlandsforbindelse. Møreaksen gir i tillegg til Otrøya også fastlandsforbindelse til Gossen. Om kostnadene til disse fastlandsforbindelsene inkluderes i kostnadene til Romsdalsaksen, vil Storøy oppdage at Møreaksen gir mye mer vei for pengene enn Romsdalsaksen. Dette har fylkespolitikerne for lengst forstått.

Det er skremmende at motstanden mot Møreaksen er så kunnskapsløs. Minst like urovekkende er det at Sunnmørsposten ikke forsøker å korrigere.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Drege Rusten · 11 måneder siden
    Apropos dei 62% som RR stadig hevdar stemde ja til Ma i 2021. Kvifor trur du  Høgre gjekk ned frå 3 til 1 repr til Stortinget ved det valet?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 måneder siden
      @Terje Drege Rusten Det er flott at du innrømmer at Stortingsvalget i 2021 også var et aksevalg, og som medførte at over 62% av velgerne stemte på partiene som kjemper for Møreaksen. Et solid flertall, til tross for tilbakegangen du refererer til.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 1 år siden
    Så en vei med svinger hit og dit er snarere enn rett frem? Tror R.R må ta seg en tur på skolen igjen. Makan for en idiot,spør du meg. Rett frem er enklest og kortest.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Geir M Punnerud Hvem som er id...en her får andre bedømme. Jeg har min oppfatning.
      Kan du fortelle meg en strekning der du kan kjøre rett fram mellom to punkter?
      Du kjører ikke rett fram hvis du skal til venstre eller høyre, gjør du vel? Kanskje det er du som bør ta deg en tur på skolen igjen?
      I dette tilfellet skal de aller fleste som kjører E39 kun kjøre på strekningen mellom Molde og Ålesund.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir M Punnerud · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Vel. Kan du påstå å si at Møreaksen er en snarvei? For de som skal videre til Nordmøre eller Trøndelag?  Du ser ikke helheten. Du ser BARE mellom Ålesund og Molde. Mesteparten skal videre. Og da blir Ma en omvei.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Geir M Punnerud TØV. Mesteparten skal ikke videre. Bare 25% av de som krysser Romsdalsfjorden krysser også Gjemnessundbrua. Hvilke trafikktellinger er det du viser til?

      Fakta er at på alle store stamveier så dominerer lokaltrafikken på de fleste delstrekningene. Det gjelder også E39 på Møreaksen. Man bygger ikke nye veier for et lite mindretall på gjennomreise.

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Du vet at det er trafikk fra Ålesund som drar videre mot Sunndalsøra og Oppdal og ja?  Eller har du glemt den veien? Og rart de bygger hovedtrafikkårer utenom tettsteder og byer da - i tråd med hensyn til miljøogtrafikksikkerhet!  Der er MA 100% kjerringa mot strømmen! Les dette : https://e24.no/annonsorinnhold/e/cowi/dilemmaene-i-utbyggingen-av-ny-vei/trafikksikkerhet/
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Det er bare 40% av de som krysser Romsdalsfjorden som passerer Røbekk. Det inkluderer de som skal til Lønset, Hjelset, Kleive, Angvika, Rødsand, Eidsvåg, Sunndalsøra, Oppdal, Røros. Og de som skal til Batnfjord, Bergsøy, Kristiansnd, Tustna, Smøla, Tingvoll, Surnadal, Orkanger, Trondheim, etc. De utgjør fortsatt mindretallet.

      Som du selv vet, så er Møreaksen også raskest for de som skal til Hustadvika eller Averøy. De tar av etter broen fra Otrøya til Julbøen og kjører Julsundet/Aureosen.

      Møreaksen går gjennom mindre tettbebyggelse enn det veien med ferge gjør i dag. Man bygger veier dit folket skal, ikke i lange omveier utenom.

       
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
    Nå må noen fortelle Rasmussen at det er veldig mange andre som reiser sørover,  over Romsdalsfjorden,  som vil få en bedre reiseopplevelse med Romsdalsaksen. Virker faktisk som om at det er kun folk som reiser over Gjemnesbrua som skal videre over fjorden.  Hva med de i Hustadvika, Gjemnes, Averøy, Surnadal,  Sunndal og Molde sentrum og alle på østsiden av Molde? Reiser ikke disse innbyggerne over Romsdalsfjorden?
    Hvor mange mennesker er det vi snakker om i disse kommunene,  i tillegg til de som kommer via Gjemnesbrua. Når skal noen fortelle skribenten at et fylkestingvalg,  ikke er en folkeavstemning,  slik han fremstiller det?
    Hvordan kan Rasmussen påberope seg fasiten for sannhet og løsninger?
    Beklager, men det du prøver å folk til å tro skal være sannheter, er tall og påstander,  tatt ut av sammenheng. 
    Mulig at Møreaksen AS biter på. Eller er det de som bestiller disse gjentatte feilinformasjonene?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Om du har sett på trafikktellingene, så viser de at eksempelvis bare 40% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Røbekk. Det inkluderer Lønset, Hjelset, Gjemnes, Kristiansund, Angvik, Surnadal, Sunndal, Smøla, etc. For de som skal til Hustadvika eller Averøy, så vil det være raskest for de å ta av fra Møreaksen etter broen mellom Otrøya og Julbøen, det er mye kortere enn Romsdalsaksen. For flertallet er altså Møreaksen raskest.

      Om du har lest innlegget til Magnar Storøy, så spør han om hvilke partier man bør stemme på ved fylkestingsvalget. Og det er dette Rasmussen svarer på. Ikke en folkeavstemming. Rasmussen viser til trafikktellinger, disse er ikke tatt ut av sammenheng.

      Romsdalsaksen med undersjøisk tunnel vil da ikke gi noen bedre opplevelse enn Møreaksen for de reisende.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir M Punnerud · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Var det ikke sånn at det kun var 23% som vil ha Møreaksen? Så hvorfor skal man da bygge en vei som ingen andre vil ha? Egoisme? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Geir M Punnerud Meningsmålingene i Sunnmørsposten viser dødt løp mellom Møreaksen, Romsdalsaksen og fortsatt ferge.

      Valgresultater: Stemmer til partier som vil ha Møreaksen (Frp er ikke medregnet, da de var for)

      2021: 62,2 %
      2019: 59,7 %
      2017: 67,5 %
      2015: 66,8 %
      2013: 74,1 %
      2011: 76,8 %
      2009: 67,6 %

      Demokratiet fungerer jo engang slik at stemmeseddelen er det som bestemmer. Det er, og har hele tiden vært et stort flertall FOR Møreaksen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 1 år siden
    Møreaksen er en omvei, det fremgår tydelig av kartet. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Ketil Strand Andersen Hva forteller kartet om hvor folk reiser? 
      Har du stirret så lenge på kartet at klarsynet har slått ned hos deg? 
      Kanskje du bør få med deg fakta om trafikktellinger også. 

      Møreaksen er raskeste vei mellom Ålesund og Molde, som er hvor flertallet reiser.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    De faglige utredningene om Møreaksen var svært grundige. Ingen flere utredninger av Romsdalsaksen ble etterlyst i KS2-rapporten.

    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/118125-moreaksen-statens-vegvesen-sine-rapporter-var-betryggende-gode-20230328
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    KS2-analysene etterlyser ikke mer utredning av Romsdalsaksen enn det som allerede er gjort i de faglige utredningene. Det bør man merke seg.

    Valget er enten alltid åpen vei med Møreaksen - eller ferge og stengt vei 85% av tiden.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    En stamvei skal gå dit folket skal – hjem. Da går veien dit folket bor, ikke i omveier utenom. På alle store stamveier er det lokaltrafikken som dominerer på de fleste delstrekningene. Det gjelder også for Fergefri E39 og Møreaksen. Man bygger ikke nye veier for et lite mindretall på gjennomreise.

    Å sammenligne Romsdalsaksen med Møreaksen, uten å ta hensyn til at det for Romsdalsaksen påløper ekstrakostnader til fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, er totalt meningsløst.

    Å likestille en vei som alltid er åpen (Møreaksen) med en vei som er stengt minst 85% av tiden (ferge), er også totalt meningsløst.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 27 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 57 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse