Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Hva hvis bussen hadde vært helt gratis å bruke, spør Håkon Jordahl. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Hva hvis bussen hadde vært helt gratis å bruke, spør Håkon Jordahl. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Gratis kollektivtransport er nå i vinden!

I dag er våre busser delvis betalt gjennom folkets skatteinnbetalinger og delvis av de som velger å bruke dem. Enten det er ved å bruke et månedskort, eller å betale på bussen eller i app.

Annonse
Annonse

For de som regelmessig bruker eller kan bruke bussen, kan månedskortet være vel verdt det i forhold til bil, men for de som kun tar bussen en gang iblant er kostnaden for en enkeltreise forholdsvis høy, og dette er ikke akkurat noe som stimulerer til å velge kollektiv transport framfor å kjøre egen bil.

Klimavennlig

Det har seg jo slik at ved å bruke busser sammen så kan vi spare mye drivstoffkostnader og bruksutgifter på hver vår egen bil.

Det er naturligvis og åpenbart mye mer samfunnsøkonomisk ressursbesparende, lønnsomt og et klimagode, om man har en situasjon hvor mange sitter på bussen og fyller denne opp, kontra at det er kanskje 30–50 biler, som er det tilsvarende om alle kjører hver sin bil, istedenfor at de sitter i en nogenlunde full buss.

Forskjellen i drivstofforbruket er ikke til å overse. Dette store potensialet som ligger i å reise kollektivt synes jeg vi kunne ha utnyttet bedre som samfunn.

Høy engangskostnad

Her kommer vi til problemstillingen som jeg ser: den høye engangsprisen og kostnaden på månedskortene er mekanismer som fungerer på motsatt måte av et insentiv. Selvfølgelig kunne det ha vært dyrere, og takk og pris for at det ikke er det, men prisen stopper nok likevel mange.

Da blir det ofte lettere å kjøre sin egen bil «som vanlig», de gangene man egentlig kunne ha tatt bussen. Noe som ville spart både bensin/diesel, bruksslitasje, samt unngått CO2- og eksosutslipp som forgifter miljøet (om man ikke kjører elbil da, men nå er jo strømprisene uansett høye!).

Du har nok sett selv hvor få folk det kan være på enkelte busser.

Annonse
Annonse

Sterkt insentiv

Men hva hvis bussen hadde vært helt gratis å bruke? Dette ville ha vært et sterkt insentiv til å reise kollektivt som jeg tror virkelig kan stimulere til økt bruk av bussene.

Man kunne også ha sagt farvel til de nye digitale betalingsløsningene, og spart både bryet og kostnadene med å holde på med dette, samt også betalingsgebyrene på for eksempel bruk av kort.

Istedenfor kan regninga bli dekket av skatten vår. Jeg mener det hadde vært både klokt og framtidsrettet. Det sterke insentivet dette er, som naturligvis vil føre til at flere velger å ta buss, hadde gjort at bussene våre ble mer oppfylt. Som videre kan resultere i at bussavgangene kan bli hyppigere, og at nye linjer kan etableres i områder hvor bruksgrunnlaget nå er for svakt.

I tillegg ville vi redusert klimautslippene, og fått en renere luft i nærmiljøene våre. Hvem ønsker vel ikke det?

Suksess med sundbåten

Vi har jo sett suksessen med sundbåtene våre etter de ble gratis å bruke, og hele landet kan dra lærdom og visdom ut fra resultatet som er klart synlig her. Hvem tror vel at resultatene vil være noe særlig annerledes med gratis kollektivtransport på vann og land? Insentivet er jo det samme.

For øvrig har jeg hatt disse tankene i hodet i årevis, også en god stund før sundbåten ble gratis, og har innsett det fundamentale poenget dypere og dypere over tid.

Selv om det overrasker meg at dette ikke allerede har blitt innført, klarer jeg faktisk ikke å se noen feil med ideen, selv etter å ha grublet hardt og lenge.

Det vi har sett her i kommunen vår har forsterket troen min på at et kollektivtilbud som brukes av mange flere er mulig, hvis det blir gratis å ta i bruk. Håpet er at du som leser er enig etter å ha tenkt over det, og kanskje engasjerer deg for saken.

Ved å snakke om og diskutere ting som engasjerer oss kan vi sette de i fokus og over tid skape gode og positive endringer i samfunnet vårt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse