Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Havvind har stort potensiale for energinasjonen Norge. Det kan bidra til å gjøre strømprisene lavere, til å kutte klimagassutslipp og skape store ringvirkninger i form av arbeidsplasser i leverandørindustrien og tilgang på kraft til næringslivet.

Vi ser en krevende kostnadsutvikling innenfor alle industriprosjekter nå. Den siste tiden har derfor flere stilt spørsmål ved om det blir for dyrt å bygge ut havvind. Noen har til og med tatt til orde for at vi burde stanse havvindsatsingen allerede nå. Det vil være svært kortsiktig for energinasjonen Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Over tid kommer havvind til å bli lønnsomt. Etter hvert kan fellesskapet få tilbake titusener av arbeidsplasser og mange milliarder kroner i inntekter. I starten krever det imidlertid en del av fellesskapet for å bygge opp en ny næring.

På samme måte som vi i sin tid bygde opp både vannkraften, kraftkrevende industri og oljenæringen, trenger vi sterke offentlige muskler for å bygge opp en havvindindustri. Også havvind trenger fødselshjelp.

Fødselshjelpen, eller støtten, gjøres gjennom en differansekontrakt med et tak på 23 milliarder. Fellesskapet stiller nå opp med betydelig støtte for å forsere de første prosjektene, men la det ikke være noen tvil: en storstilt havvindutbygging må skje med utgangspunkt i en lønnsom næring som på sikt står på egne ben.

Annonse
Annonse

Det er vanskelig å spå om framtidig kostnadsutvikling og kraftpriser. Det som likevel er sikkert, er at dersom vi ikke får opp norsk kraftproduksjon, låser vi oss inn i kraftunderskudd og høye strømpriser. Og vi når heller ikke klimamålene våre. Det er dårlig nytt for framtidige generasjoner, norsk industriutvikling og folks lommebok.

Folk skal føle seg trygg på at både miljø og andre brukere av havet er ivaretatt. Fiskeri skal for eksempel ikke bli fortrengt, og for all ny aktivitet i havet er det helt nødvendig med god dialog og tett samarbeid med fiskerinæringen og andre som bruker arealene til havs.

For å sikre lavere strømpriser, skape arbeidsplasser i Norge og kutte klimagassutslipp, er havvind den eneste energikilden som kan produsere tilstrekkelige mengder energi raskt nok. Det finnes ingen realistiske alternativ.

Norge er blant landene med best forutsetninger i hele verden for å lykkes med en havvindsatsing. Vi har all grunn til å brette opp ermene og komme i gang.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse