Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Kommunen har en viktig koordinerende rolle i all sivil beredskap og kommunen har til nå vist gode evner til å håndtere tidligere hendelser.

Men når Kristiansund SV vil jobbe for beredskapsplaner for enhver mulig utfordring og krise, så betyr det at en beredskapsplan må ha løsninger på alle tenkelige kriser. SV vil også at en helhetlig beredskapsplan skal være åpen og kjent. Selvfølgelig med unntak av deler av beredskapen som må holdes internt for å få effektiv og god beredskap og håndtering av kriser.

Annonse
Annonse

Vi ser at endringer i samfunnsutvikling, vær og natur oppstår med kortere mellomrom enn før. Det er nå over 30 år siden nyttårsorkanen og erfaringene som innbyggerne erfarte den gangen. Sivilt beredskap har blitt bedre og regelverket er også blitt bedre siden den gangen. Men nå det er viktig å ha et kommunalt planverk som viser løsninger på alle mulige kriser og på alle områder.

I dag ser vi hvilke følger noe mere regn over Sør-Norge gir. Her i kommunen har vi stort sett ingen slike problemer, men på lang sikt kan vi få varig havnivåstigning. Dette er også eventualiteter som må være beskrevet i en helhetlig kommunal beredskapsplan. Kristiansund SV mener vi allerede nå må ha tenkt ut hvordan slike framtidsscenarioer kan takles. Under planlegging av ny kai og kjøpesenter for ca 25 år siden, ønsket SV å bygge kaia en halv meter høyere, men godtok den gangen kommunens ekspertise som sa at Nordvestlandet stiger fremdeles etter siste istid og vil gjøre det i uoverstigelig framtid. Denne faktaopplysningen er omstridt bare 25 år etter.

Annonse
Annonse

Sørsundbrua skal oppgraderes for 100 millioner og i den sammenhengen burde kostnaden for å fylle igjen sundet utredes. Også med tanke på beredskap.

Et oppdatert planverk for kommunal beredskap burde inneholde hvordan vann og avløpssituasjonen vil være ved langvarig strømbrudd. Og hvilke muligheter det er for trafikk ved blokkering av hovedvei. Oppgradering og info om tilfluktsrom. Her er det mange scenarier og mulige hendelser som må ha sin løsning i planverket.

Kristiansund SV vil prioritere samfunnssikkerhet på alle områder, slik at alle kan føle seg trygg og vite hvordan en krise skal håndteres både av den enkelte selv og beredskapsorganisasjoner som også Kristiansund kommune er.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse