Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er en grunn til at våre forgjengere i århundrer ikke har bygd bruer i tre, men i solid norsk stein.

Vi har sett flere eksempler på at trebruer som kollapser. Kort tid etter kollapsen av Tretten bru, krevde undertegnede og Fremskrittspartiet en gransking av hendelsen. Det viste seg å være klokt.

Annonse
Annonse

En bru som er bygget for å vare i hundre år, skal ikke rase etter bare ti år. At liv ikke gikk tapt er et mirakel, og en lastebilsjåfør måtte reddes ut med helikopter fra den raserte bruen.

At en granskning var helt nødvendig, blir både mer og mer tydelig. Veivesenet varslet Vegdirektoratet om store svakheter i trebruen hele seks år før den kollapset (krever innlogging).

På enkelte punkter hadde Tretten bru en belastning på 211 prosent. Ingen bruer er laget for å tåle mer enn 100 prosent belastning.

Dette viser bare galskapen i å skulle bygge bærende konstruksjoner i tre, med noen elementer av stål. Du trenger ikke være ingeniør for å forstå at tre og stål oppfører seg totalt forskjellig ved temperaturendringer, og over tid nærmest er garantert å medføre en vridning og svekkelse i konstruksjonen.

Annonse
Annonse

Som første nestleder i Transportkomiteen vil jeg nå ta initiativ til en full høring på Stortinget. Statens veivesen ble allerede for seks år siden varslet at brua var så råtten at den kun tålte sin egen vekt. Bare tilfeldigheter gjorde at det ikke gikk liv tapt, og det er totalt uakseptabelt å godta slik grove systemsvikt. Jeg vil sørge for at Transport og kommunikasjonskomiteen går grundig igjennom dette og statsråden må komne til Stortinget og forklare hvordan dette var mulig.

Bygging av bruer i tre har vært et miljøalibi for venstresiden, miljøaktivister og overivrige byråkrater. Dessverre kunne dette miljøalibiet fått dødelige konsekvenser på Tretten. Jeg mener norske bruer skal bygges med stein, betong og stål, og sikkerheten skal alltid komme først.

Eksisterende trebruer må vurderes erstattet med konvensjonelle bruer i betong/stål, dersom en ikke kan garantere for sikkerheten.

Samferdselsministeren må innhente ekstern kompetanse for å kvalitetssikre Statens vegvesens beregninger av norske bruer og andre større samferdselsbyggverk.

Det er svært bekymringsfullt at Vegvesenet nylig godkjente brua på Tretten rett før den kollapset, og årevis etter de ble advart mot svekkelser i konstruksjonen.

Befolkningen fortjener trygghet langs norske veier.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse