Det er en grunn til at våre forgjengere i århundrer ikke har bygd bruer i tre, men i solid norsk stein.
Vi har sett flere eksempler på at trebruer som kollapser. Kort tid etter kollapsen av Tretten bru, krevde undertegnede og Fremskrittspartiet en gransking av hendelsen. Det viste seg å være klokt.
En bru som er bygget for å vare i hundre år, skal ikke rase etter bare ti år. At liv ikke gikk tapt er et mirakel, og en lastebilsjåfør måtte reddes ut med helikopter fra den raserte bruen.
At en granskning var helt nødvendig, blir både mer og mer tydelig. Veivesenet varslet Vegdirektoratet om store svakheter i trebruen hele seks år før den kollapset (krever innlogging).
På enkelte punkter hadde Tretten bru en belastning på 211 prosent. Ingen bruer er laget for å tåle mer enn 100 prosent belastning.
Dette viser bare galskapen i å skulle bygge bærende konstruksjoner i tre, med noen elementer av stål. Du trenger ikke være ingeniør for å forstå at tre og stål oppfører seg totalt forskjellig ved temperaturendringer, og over tid nærmest er garantert å medføre en vridning og svekkelse i konstruksjonen.
Som første nestleder i Transportkomiteen vil jeg nå ta initiativ til en full høring på Stortinget. Statens veivesen ble allerede for seks år siden varslet at brua var så råtten at den kun tålte sin egen vekt. Bare tilfeldigheter gjorde at det ikke gikk liv tapt, og det er totalt uakseptabelt å godta slik grove systemsvikt. Jeg vil sørge for at Transport og kommunikasjonskomiteen går grundig igjennom dette og statsråden må komne til Stortinget og forklare hvordan dette var mulig.
Bygging av bruer i tre har vært et miljøalibi for venstresiden, miljøaktivister og overivrige byråkrater. Dessverre kunne dette miljøalibiet fått dødelige konsekvenser på Tretten. Jeg mener norske bruer skal bygges med stein, betong og stål, og sikkerheten skal alltid komme først.
Eksisterende trebruer må vurderes erstattet med konvensjonelle bruer i betong/stål, dersom en ikke kan garantere for sikkerheten.
Samferdselsministeren må innhente ekstern kompetanse for å kvalitetssikre Statens vegvesens beregninger av norske bruer og andre større samferdselsbyggverk.
Det er svært bekymringsfullt at Vegvesenet nylig godkjente brua på Tretten rett før den kollapset, og årevis etter de ble advart mot svekkelser i konstruksjonen.
Befolkningen fortjener trygghet langs norske veier.