Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Nå er det mange som er bekymret i Nord Norge og Finnmark for hva som vil skje med tilgangen til energi når det gjelder pris, stabilitet, forutsigbart og tilgjengelighet.

Mange, både privatpersoner og næringsliv er skeptisk til eller i mot at man elektrifiserer Melkøya ved Hammerfest med strøm fra land. Og vi skjønner deres motstand og bekymringer godt.

Annonse
Annonse

Fremskrittspartiet er i mot både når det gjelder elektrifiseringen av Melkøya og generelt sokkelen fra land. Vi mener dette er symbolpolitikk i og med at gassen blir brukt et annet sted og for den globale innvirkning har dette ingen ting å si.

Og et annet spørsmål er jo om vi hadde tatt med skogen i vårt regnskap, hva hadde dette gjort med vårt klima regnskap?

Når det gjelder energi utvikling er dette et av fokus områdene til Fremskrittspartiet. Vi vil blant annet satse på vannkraft enn vindkraft fordi vi mener at vannkraft er en mer stabil energikilde med en større utnyttelsesgrad grad. Satser man på energi fra vind må man likevel ha en «back up» for å sikre stabil tilgang.

Annonse
Annonse

Det viktig med innovasjon for å se på hvordan vi kan utnytte vannressursene på en bedre måte enn i dag. Andre tiltak når det gjelder satsning på vann som energi kilde som Fremskrittspartiet vil jobbe for er blant annet:

  • Forenkle konsesjons behandlingen.
  • Endre skattesystemet slik at det investeres mer i vannkraft.
  • At all fornybar kraftproduksjon likestilles med tanke på skatt, avgiftslettelse og økonomiske støtteordninger.

Med Fremskrittspartiets sine energi politiske løsninger vil dette gi en trygg energi situasjon i Norge både for innbyggere, næringsliv og kan tiltrekke seg for eksempel utenlandske store næringslivs aktørerrer på grunn av vår grønne fornybare ressurser til en fornuftig pris. Dette sikrer igjen gode arbeidsplasser innovasjon og utvikling i by og bygd.

Så vil du ha noen som jobber på for en stabil, trygg, sikrer tilgjengelig energi til en fornuftig pris stem Fremskrittspartiet ved høstens valg.

Av: Geir Stenseth, fylkesordfører kandidat Fremskrittspartiet og Gunnhild Meringdal, 12. kandidat Fremskrittspartiet fylkestingsliste

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse