Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I september er det lokalvalg. Da stiller jeg til valg som førstekandidat for Rødt Kristiansund.

I Kristiansund står vi ovenfor store sosiale utfordringer. Dette er ikke noe jeg dikter opp. Det er dokumentert en negativ utvikling gjennom flere år.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Flere og flere sliter med helse, rusrelatert helse, psykisk helse, fysik helse, tannhelse og alle de tilleggsutfordringene dette gir.

Oppvekstvilkårene i Kristiansund er dessverre langt fra optimale. Barn og ungdom havner lett i en av de overnevnte helsekategoriene, og dette gir seg igjen utslag blant annet på skolen og i barnehagen.

Skolene og barnehagene gjør sitt beste, ut fra forutsetningene, det samme gjelder Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og andre tjenester som skal hjelpe barna og ungdommen.

Da er det for meg veldig merkelig å være medskyldig, som politiker, i at de nødvendige tjenestene i de interkommunale samarbeidene bygges ned på grunn av vedtak vi fatter i Kristiansund.

Som vertskommune, eller største eier, legger vi føringer for hvor godt de interkommunale tjenestene er rustet, også for nabokommunene våre.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dersom vi vedtar reduksjon i rammene vi gir til de tjenestene, så blir dette også førende for innskuddet fra nabokommunene.

Skikkelig dårlig vertskap, spør du meg.

Når man i tillegg argumenterer med at penger må flyttes fra den ene tjenesten til den andre, så er vi inne i et blindspor.

Et blindspor som har fått sitt klimaks i en investeringskåthet som knapt nok har sidestykke i Norge i 2023.

Det er kanskje på tide å se helt på nytt på blant annet eierporteføljen til kommunen, og se på hvor vi kan fristille midler der?

Om du tenker nogenlunde likt som meg, så kan det jo hende det kan være greit å huske dette når du skal levere stemmeseddelen, enten ved forhåndsstemmingen eller på selve valgdagen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse