Annonse
KSU – Vipps – desktop
Viggo Jordahl, 2. kandidat for SV til kommunevalget i Kristiansund
Ytring
Viggo Jordahl, 2. kandidat for SV til kommunevalget i Kristiansund
30 august 2023 12:15
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kravene til offentlig og private virksomheter når det gjelder universell utforming har vært lovbestemt i mange år. Kravene er synlige i blant annet plan- og bygningsloven og likestillings og diskrimineringslovene. Ikt-løsninger i Norge skal også være universelt utformet.

Kristiansund SV går til valg på en bedre universell utforming der folk ferdes. Det vil si at Kristiansund kommune må intensivere kartleggingen av mulige bedringer slik at lovverket følges både i egne virksomheter, i andre virksomheter og i lag og organisasjoner. Her er brukermedvirkning viktig.

Kommunen må unngå at regelverket blir vurdert i 12te time som utformingen av tribuner til nye Atlanten stadion.

I kommunens arealdel, som skal revideres i høst, står det i § 10: Reguleringsplaner skal redegjøre for universell utforming både internt i planområdet og i sammenheng med omgivelsene. Der det kan oppstå konflikt mellom ulike hensyn skal planarbeidet avveie alternative løsninger basert på prinsippet om inkludering og likeverd.

SV mener det er bra at lovpålagt universell utforming er en forpliktelse i planverket, men vi ser et stor behov for kartlegging. Her bør brukererfaringer hentes inn ved hjelp av ulike kartleggingsverktøy og at et eget utvalg ser på kartleggingen og utbedringen til en mer tilgjengelig kommune.

Vi har registrert at det finnes Tilgjengelighetserklæring for kommunens IKT. Da gjenstår kartlegging av resten av kommunen, slik at bevegelseshemmede, synshemmede, hørselshemmede og andre som har nytte i at Kristiansund kommune blir mer tilgjengelig for alle.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse