Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Terje Holm
Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Den utløsende faktoren til at Nordmørslista ble stiftet, den berømte dråpen, var vedtaket om å legge ned akutt og føde i Kristiansund til fordel for nytt sykehus i Molde.

Men allerede før det, var det mange som snakket om skjevfordelingen i Møre og Romsdal. At Nordmøre bare har 15 % av de offentlige arbeidsplassene i fylket mens Romsdal har 30 % og Sunnmøre har 50 %. At Molde, Ålesund og Volda har hatt egne høyskoler siden 60- og 70-tallet, mens alt vi har av høyere utdanning er desentralisert. Slik er det fortsatt. Det har vært litt vekst i offentlige arbeidsplasser på Nordmøre, men veksten er større i Romsdal og på Sunnmøre, så skjevfordelingen øker fortsatt.

Annonse
Annonse

Vi holder nå på å få på plass Campus. Det er selvfølgelig bra, men vær klar over at det også på Campus Kristiansund bare er desentraliserte høyskolestudier, så heller ikke der er det noen som har klart å rette opp skjevfordelingen.

Likevel: Alt er ikke negativt, flere offentlige arbeidsplasser er bra, og Campus er selvfølgelig bra.

Men det er et veldig viktig poeng som er viktig å være klar over. De etablerte partiene står i kø for å fortelle hvor mange år de har jobbet for å få til alle de bra tingene som skjer i Kristiansund nå.

Men hvorfor har det tatt så lang tid, og hva er årsaken til at det løsnet akkurat når det løsnet?

Vi er overbevist om at årsaken til at vi har fått noen dråper til å dryppe på oss de siste årene, er at det dukket opp noen som sa tydelig ifra om at vi faktisk ikke er fornøyd med det vi får ut av å være en del av Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse

Den jobben er det vi som har tatt, og den jobben skal vi fortsette å ta.

Vi skal sørge for at alle innbyggerne har gode tjenester, både på kommunalt og på fylkeskommunalt nivå.

Så vet vi så klart at vi ikke kan gjøre den jobben alene.

Og vi har brukt de siste fire årene i bystyret i Kristiansund på å vise at vi er ansvarlige og konstruktive, og at vi er interessert i å etablere et samarbeid for å finne gode løsninger sammen.

Det skal vi fortsette med de neste fire årene også, ut fra det mandatet vi får av velgerne.

Godt valg!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse