Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Arne Almås
Ytring
24 mars 2024 20:55
Del på Facebook
Foto: lokalhistoriewiki.no
Foto: lokalhistoriewiki.no
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Fremleggelsen av NTP ble en stor tragedie for Møre og Romsdal. Fylkets pompøse prestisjeprosjekt på Romsdalskysten forliste på linje med Titanic, lenge før det var kommet i rute. Våre naboer i sør kom langt bedre ut.

Møringene i nord og sør fulgte Møreaksen til bunns på NTP listen. Enkelte berget seg så vidt i land, da deler av Nordmøre fikk en livbåt i Sykehusveien i Batnfjorden. Resten måtte følge skuta til bunns med mann og mus.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Eksportveien fra Ålesund til Dombås fulgte med i dragsuget og er nå havnet på djupt vann og i skuffen for utviklingsprosjekter, tross for at den har vært på 1. prioritet og omsnakket i flere tiår. Heilt siden jernbanen til Ålesund strandet på Åndalsnes.

For Regionhovedstaden Ålesund, som skal være drivkraften i Nordvest, har ikke regjeringen lagt en pinne i kryss, bare et midlertidig kryss på Veibust for trafikksikkerheten og Vegvesenets egen skyld. Mer som å kaste ut en livbøye med lang snor i håp om at noen tar agnet.

Solevågseidet - Breivika er ikke nevnt med et spørsmålstegn.

Når vi igjen har vært vitne til et tilløp til en nasjonal katastrofe på Romsdalskysten, få år etter Viking Sky, går tankene hen til sikkerheten, strategien og den politiske tankegangen angående beredskapen og utviklingen av veinettet i fylket.

Skal vi etter Møreaksen-havariet strekke ny kjøl og bygge videre på Hafast, i god tro om at vi har lært at slike havari ikke kan skje igjen? Det er samme rederi, og samme politiske bindinger. Samme mannskap også.

– Etter Møreaksen kommer Hafast er mantraet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– I mellomtiden kommer ingenting.

En ting er sikkert. Den oppblåste holdningen til et felles bo og arbeidsmarked kan muliges dekkes av andre fremkomstmidler enn 4 felts veier mellom bygdene.

Det må være lov å spørre om det nå, når vi står foran et nytt Stortingsvalg.

Den viktigste leia er sjøveien. Lite å vedlikeholde, fri for snø heile året. Men vi må ha nødvendige veier og ferger for å komme med gods over fjell og fjord til og fra fylket. Kan det være på tide å tenke nytt, og gå tilbake i til 60 tallet hvor tanken om at svevebåter med 100 km. pr time kunne binde hovedtyngden av fylket sammen når det gjelder kollektivtrafikk?

Dersom man utvikler en bærekraftig teknologi, er dette en av de mest fleksible løsningene for å kunne frakte byråkrater og fylkestingsrepresentanter hurtig rundt i regionen. For ikke å snakke om Stortingsrepresentanter de få gangene de frekventerer fylket.

Er det på tide å legge om kursen? Rigge skuta med mindre seilføring, ny teknologi og nytt mannskap? Langskipet Ormen Lange som har vært argumentet for Kjerringsund sambandet, er i ferd med å kollseile om 20 år, i mangel på gass.

Det kan være lurt å spørre, nå like for valgkampen til Stortingsvalget starter.

GOD PÅSKE!!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse