Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
03 oktober 2018 11:32
Del på Facebook
Illustrasjon: Tormod Hegvik
Illustrasjon: Tormod Hegvik
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Fornuften har sigra» kan vi lese i Sunnmørsposten. Det er tidligere Skodje-ordfører Modolf Hareide som blir sitert, ettersom han ivrig har kjempet mot vegbygging i det populære friluftsområdet ved Svartløken. Statens Vegvesen har snudd, og derved blir det felles E39 (stamvegen) og E136 (”Eksportvegen”) fra Digernes til Fremstedalen på Ørskogfjellet, like nedenfor alpinanlegget.

Det er fornuftig å forsere Ørskogfjellet med felles veg for E39 og E136 – og fornuften kan forlenges helt til Hjelvika. Med Fremstedalen som utgangspunkt ligger Skorgedalen åpen med eksisterende veg som kun behøver mindre tilpasninger som krabbefelt og kanskje andre mindre tiltak. Skikkelig og nøytral utredning av Romsdalsaksen fremstår som stadig mer opplagt, for det virker meningsløst å sette i gang med sprengningsarbeid for å bygge ny veg i feil retning når vegen for lengst er der.

Det er også på tide å parkere viktigheten av bo- og arbeidsmarked knyttet til stamvegen. Bo- og arbeidsmarked er riktignok særdeles viktig. Veger som kan bidra til det fortjener oppmerksomhet, men da må fokus rettes til helt andre veger enn E39. For Ålesundområdet er veg nr. 2 mellom Sula og Ålesund (Borgundfjordtunnelen) Hamsundsambandet og bru mellom Ellingsøy og Olsvikområdet samt forbindelse til Hareidlandet gode eksempel. Slike tiltak korter avstandene vesentlig og sprer trafikken. 

Ellers på Sunnmøre, i Romsdal og på Nordmøre kan det garantert ramses opp på samme vis, for behovet er ikke mindre der. Halsasambandet bør kunne gis fremrykk i køen, og den særdeles smale og dårlige vegen mellom Betna og Stormyra nevnes som eksempel. Mange vil kunne fylle ut bildet, og illustrere behovet langt bedre.

Sareptas krukke har mange beilere, men skal der være noe å hente må store penger spares på de store prosjektene. Derved er vi tilbake til stamvegen. Møreaksen behøver en reell utfordrer om det skal være mulig. Storsamfunnet har brukt store beløp på dette prosjektet, mens konkurrenten Romsdalsaksen sparer til nøytrale rapporter via ihuga tilhengere  i ”kollekt-stil”. Selvsagt må alternativet Romsdalsaksen gis samme mulighet, for det er store summer som kan spares. Hvor mye vil en grundig utredning vise.

Drøye 6300 personer stiller seg bak kravet om utredning på romsdalsaksen.no og på manuelle lister. De får følge av stadig flere, og nye venner dukker opp med økt hyppighet. Foruten organisasjoner som Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og NAF, registreres også økt støtte i det politiske miljøet. Valgkampen kan selvsagt være medvirkende. Vi som krever utredning er samlere.  Vi samler på all tenkelig støtte – på flere venner og på enda mer fornuft.

Paul Andreas Hofseth, 3 oktober 2018

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse