Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Ytring
09 november 2018 22:39
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand
Foto: Kurt Helge Røsand
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært mange meninger og mye debatt i sosiale medier om den nye rundkjøringen i flyplasskrysset i Kristiansund. Nå som den er ferdig og trafikk har blitt satt på denne nye trafikkmaskinen, så er det tid for meg å konkludere med at det jeg har fryktet hele tiden siden jeg først så tegningene fra Veivesenet, stemmer hundre prosent.

Jeg har hele tiden fryktet at med den planen som har vært fremlagt så ville rundkjøringen bli for liten, og at planen ikke har vært god nok for fremtiden. Jeg mener man bygger ned i stedet for opp, motsatt av hva som egentlig burde vært gjort.

– Hadde det vært omvendt i stedet for omvendt, så hadde det gått mye bedre, sa Oluf Rallkattli en gang. Jeg kan si meg enig i det.

Det er underlig at det bygges en så viktig rundkjøring for fremtiden med kun ett felt for østlig trafikkåre inn og ut av Kristiansund. Jeg mener det ikke vil føre til noe samferdselsløft for fremtiden. Vi får helt sikkert en trygg og sikker passering i dette krysset, men særlig effektivt blir det ikke. Kritikken har haglet om at den ble for liten og at den ikke ville kunne håndtere den økende trafikkmengden som vi helt sikkert vil få i fremtiden. Kritikken er helt innenfor og absolutt på sin plass.

Så står det å lese i Tidens Krav her om dagen, at Kristiansund lufthavn Kvernberget skal få eget terminalbygg for utenlandstrafikk, og det til og med allerede til kommende reisesesong i 2019. Det er kjempebra og kommer helt sikkert til å styrke Kristiansund som regionsenter, og om vi i tillegg får på plass en fastlandsforbindelse til Smøla, Tustna, Hitra og Frøya en gang i fremtiden, så hadde det vært en gyllen mulighet til å virkelig bli et regionssenter med kraft for kanskje mer enn bare Nordmøre.

Vi vet hva vi har å kjempe imot. Det er sterke krefter i Møre og Romsdal som ønsker å ta mest mulig for seg selv og om Kristiansund og Nordmøre ikke begynner å kjempe snart så er jeg redd at alt er tapt.

Derfor er det så viktig å knytte sammen kommunene i nord, de må kunne komme nærmere Kristiansund. Reisetiden må kuttes ned for å gjøre tilbudene våre tilgjengelig for flere folk. Dette vil endre adferd til det positive for Kristiansund og kanskje bredere enn det. Fremtiden er nå, det er nå vi må planlegge for hva vi ønsker at Kristiansund skal være.

Vi skaper deler av en fremtid med kulturhus og campus, men vi må også ha et sykehus, og da er vi ved stridens kjerne.

Jeg mener at en by uten et sykehus ikke er en fullverdig by, selv med campus og helseinnovasjon. Vi skal selvsagt ha helseinnovasjon og høyere utdanning, men ingenting av dette vil være verd særlig mye uten ryggraden i et samfunn. Nøkkelordet må være trygghet for befolkningen, et robust helsetilbud der folk bor. En by uten et sykehus har ikke trygghet og vil således ikke være interessant nok til å etablere seg i. Det har vi alt å tape på. Men jeg har tro på at våre folkevalgte ser dette og jeg ser positivt på hva vi kan få til i fremtiden.

Derfor er det så utrolig viktig at vi nå slutter å gi og heller begynner å ta, vi må ta fremtiden tilbake. Vi har sittet lenge nok å sett på at tjenester og tilbud forsvinner ut av byen. Snart er det ikke mer igjen å «gi fra seg», hva skjer da?

Nordmøre mister innflytelse til å stake ut egen kurs, kommuner skaller av i øst og vest og Nordmøre blir mindre og mindre. Det er trist å se at omlandet frastøter seg Kristiansund. Spillet fra våre motstandere har blitt spilt med presisjon, og splittelse innad har ført til at Kristiansund og Nordmøre blir hersket over av andre krefter.

Det er på tide vi løfter blikket og ser oss rundt etter venner og samarbeidspartnere, og jobber for et forent Nordmøre, med det kan vi vinne alt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse