Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
13 november 2018 12:27
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En kjenning har foretatt noen lengdemålinger for to stamvegalternativ gjennom fylket. Målepunktene er Lønset øst for Molde og Grodås i Hornindal, ettersom det er der de to alternativene skilles og møtes.  Samlet lengde for alternativet som er basert på Hafast og Møreaksen er 187 km. 

Trase alternativer E39Klikk for større bilde. Illustrasjon laget av Tormod Hegvik.Lengden forutsetter at det bygges tunnel fra Ørskogfjellet ved Fremstedalen mot Tomrefjord.  Flere er skeptisk til denne tunnelen både grunnet kostnad og den sammenhengende stigningen fra minus 354 meter i bunnen av Tautratunnelen til Ørskogfjellet. Dersom tunnelen blir droppet eller utsatt, vil vegen i ukjent tid bli noen kilometer lengre, slik at den totale lengden blir omkring 196 km.

I søndre del vil strekningen Grodås – Hareid bli 77 km, ei fiktiv Hafast-bru og videre via Vegsund/Moa/Ørskogfjellet til Lønset 103 km – med samme forutsetning som over.

Alternativ løsning basert på Storfjordsambandet og Romsdalsaksen gir total lengde på 153 km. Grodås – Hellesylt er målsatt til 28 km, og Hellesylt – Digernes til 55 km.  Om to biler starter på Grodås og kjører 84 km etter nevnte traseer, finner du den ene ved Sulesund – den andre har passert Digernes. 

Utfordringer for strekningen Digernes – Grodås med løsningen der Hafast inngår: Brusdalsvatnet som er Ålesund sitt drikkevann.  Moa er overbelastet, og utvidelsen av butikksenteret forsterker belastningen.  Planlagt firefelts motorveg fra Breivika til Sula medfører enorme kostnader til Moatunnelen, Blindheimtunnelen og Vegsundbrua , som alle må dobles - alternativt en lengre og enda dyrere ny tunnel til erstatning for de to førstnevnte. Stamveg E39 gjennom Moa er galskap. 

Bru eller annen løsning mellom Sula og Hareidlandet og Eiksundsambandet må dimensjoneres som stamveg, og det gir store ekstrakostnader.  Stamvegen fremtvinger også tunnel mellom Ørsta og Volda.  Totalkostnadene ved slik løsning mellom Digernes og Grodås blir ekstrem.

Rekkefølge er et annet stikkord.  Ved å starte med kryssingen av Halsafjorden i den ene enden, og strekningen Grodås-Hellesylt og/eller tunnel mellom Engeset i Stranda og Hole i Velledalen kan rask effekt oppnås på prosjekt som er sterkt etterlengtet, og som vil en langt kortere og billigere stamveg E39

Se vedlagte kart, og tenk gjennom konsekvensene og kostnadene for de to alternative løsningene.  Strekningen fra Lønset til fylkesgrensa til Trøndelag er omforent.  Våre etterkommere vil ikke forstå om man unnlater utredning, kvalitetssikring og bygging av Romsdalsaksen og Storfjordsambandet som stamveg E39.  At sparte penger kan bidra til realisering av andre viktige samferdselsprosjekt skader neppe.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse