En kjenning har foretatt noen lengdemålinger for to stamvegalternativ gjennom fylket. Målepunktene er Lønset øst for Molde og Grodås i Hornindal, ettersom det er der de to alternativene skilles og møtes. Samlet lengde for alternativet som er basert på Hafast og Møreaksen er 187 km.
Lengden forutsetter at det bygges tunnel fra Ørskogfjellet ved Fremstedalen mot Tomrefjord. Flere er skeptisk til denne tunnelen både grunnet kostnad og den sammenhengende stigningen fra minus 354 meter i bunnen av Tautratunnelen til Ørskogfjellet. Dersom tunnelen blir droppet eller utsatt, vil vegen i ukjent tid bli noen kilometer lengre, slik at den totale lengden blir omkring 196 km.
I søndre del vil strekningen Grodås – Hareid bli 77 km, ei fiktiv Hafast-bru og videre via Vegsund/Moa/Ørskogfjellet til Lønset 103 km – med samme forutsetning som over.
Alternativ løsning basert på Storfjordsambandet og Romsdalsaksen gir total lengde på 153 km. Grodås – Hellesylt er målsatt til 28 km, og Hellesylt – Digernes til 55 km. Om to biler starter på Grodås og kjører 84 km etter nevnte traseer, finner du den ene ved Sulesund – den andre har passert Digernes.
Utfordringer for strekningen Digernes – Grodås med løsningen der Hafast inngår: Brusdalsvatnet som er Ålesund sitt drikkevann. Moa er overbelastet, og utvidelsen av butikksenteret forsterker belastningen. Planlagt firefelts motorveg fra Breivika til Sula medfører enorme kostnader til Moatunnelen, Blindheimtunnelen og Vegsundbrua , som alle må dobles - alternativt en lengre og enda dyrere ny tunnel til erstatning for de to førstnevnte. Stamveg E39 gjennom Moa er galskap.
Bru eller annen løsning mellom Sula og Hareidlandet og Eiksundsambandet må dimensjoneres som stamveg, og det gir store ekstrakostnader. Stamvegen fremtvinger også tunnel mellom Ørsta og Volda. Totalkostnadene ved slik løsning mellom Digernes og Grodås blir ekstrem.
Rekkefølge er et annet stikkord. Ved å starte med kryssingen av Halsafjorden i den ene enden, og strekningen Grodås-Hellesylt og/eller tunnel mellom Engeset i Stranda og Hole i Velledalen kan rask effekt oppnås på prosjekt som er sterkt etterlengtet, og som vil en langt kortere og billigere stamveg E39
Se vedlagte kart, og tenk gjennom konsekvensene og kostnadene for de to alternative løsningene. Strekningen fra Lønset til fylkesgrensa til Trøndelag er omforent. Våre etterkommere vil ikke forstå om man unnlater utredning, kvalitetssikring og bygging av Romsdalsaksen og Storfjordsambandet som stamveg E39. At sparte penger kan bidra til realisering av andre viktige samferdselsprosjekt skader neppe.