fbpx
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Leserinnlegg
Paul Andreas Hofseth
13 november 2018 12:27
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En kjenning har foretatt noen lengdemålinger for to stamvegalternativ gjennom fylket. Målepunktene er Lønset øst for Molde og Grodås i Hornindal, ettersom det er der de to alternativene skilles og møtes.  Samlet lengde for alternativet som er basert på Hafast og Møreaksen er 187 km. 

Trase alternativer E39Klikk for større bilde. Illustrasjon laget av Tormod Hegvik.Lengden forutsetter at det bygges tunnel fra Ørskogfjellet ved Fremstedalen mot Tomrefjord.  Flere er skeptisk til denne tunnelen både grunnet kostnad og den sammenhengende stigningen fra minus 354 meter i bunnen av Tautratunnelen til Ørskogfjellet. Dersom tunnelen blir droppet eller utsatt, vil vegen i ukjent tid bli noen kilometer lengre, slik at den totale lengden blir omkring 196 km.

I søndre del vil strekningen Grodås – Hareid bli 77 km, ei fiktiv Hafast-bru og videre via Vegsund/Moa/Ørskogfjellet til Lønset 103 km – med samme forutsetning som over.

Alternativ løsning basert på Storfjordsambandet og Romsdalsaksen gir total lengde på 153 km. Grodås – Hellesylt er målsatt til 28 km, og Hellesylt – Digernes til 55 km.  Om to biler starter på Grodås og kjører 84 km etter nevnte traseer, finner du den ene ved Sulesund – den andre har passert Digernes. 

Utfordringer for strekningen Digernes – Grodås med løsningen der Hafast inngår: Brusdalsvatnet som er Ålesund sitt drikkevann.  Moa er overbelastet, og utvidelsen av butikksenteret forsterker belastningen.  Planlagt firefelts motorveg fra Breivika til Sula medfører enorme kostnader til Moatunnelen, Blindheimtunnelen og Vegsundbrua , som alle må dobles - alternativt en lengre og enda dyrere ny tunnel til erstatning for de to førstnevnte. Stamveg E39 gjennom Moa er galskap. 

Bru eller annen løsning mellom Sula og Hareidlandet og Eiksundsambandet må dimensjoneres som stamveg, og det gir store ekstrakostnader.  Stamvegen fremtvinger også tunnel mellom Ørsta og Volda.  Totalkostnadene ved slik løsning mellom Digernes og Grodås blir ekstrem.

Rekkefølge er et annet stikkord.  Ved å starte med kryssingen av Halsafjorden i den ene enden, og strekningen Grodås-Hellesylt og/eller tunnel mellom Engeset i Stranda og Hole i Velledalen kan rask effekt oppnås på prosjekt som er sterkt etterlengtet, og som vil en langt kortere og billigere stamveg E39

Se vedlagte kart, og tenk gjennom konsekvensene og kostnadene for de to alternative løsningene.  Strekningen fra Lønset til fylkesgrensa til Trøndelag er omforent.  Våre etterkommere vil ikke forstå om man unnlater utredning, kvalitetssikring og bygging av Romsdalsaksen og Storfjordsambandet som stamveg E39.  At sparte penger kan bidra til realisering av andre viktige samferdselsprosjekt skader neppe.

Du må være logget inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

KOMMENTARARKIV FRA TIDLIGERE KOMMENTARSYSTEM. KOMMENTARER LAGT TIL HER, BLIR ALDRI SYNLIGE. BRUK AKTIVT KOMMENTARSYSTEM OVER

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lars Svein Valderhaug 18 timer siden Juks, maktmisbruk og korrupsjon
Og her har Sundsbø trykka på repeatknappen igjen ja, og svarer i liten grad på det aktuelle innholdet, som vanlig. ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Juks, maktmisbruk og korrupsjon
Møreaksen er billigere, raskere, har større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen, og Møreaksen oppfyller målsettingen med fergefri E39 – å knytte næringslivet ...
Ketil Strand Andersen 1 dager siden Studie: Hetebølger skyldes rask global oppvarming
Stusser på dette med rask global oppvarming. I følge flere grafer for global temperatur, så er temperaturen relativt lav i ...
Vidar Hölm 1 dager siden Rødts forvrengning i sykehussaken
Det blir bare dumt at Rødt Ksu skal diskutere med SP om hvem som er best i denne saken. Alle ...
skal selvfølgelig være "flertallet i dagens Storting" :-(
Det er jo ingen sammenheng mellom det Kristiansen konkluderer med og de argumentene han nevner. Det er jo Ap og ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 173 comments
  • Lars Svein Valderhaug 112 comments
  • Lama Vik 37 comments
  • Jan Rune Haukvik 30 comments
  • Vidar Hölm 27 comments
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte