Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Wiik Sørvik
Ytring
Steinar Wiik Sørvik
26 desember 2018 15:18
Del på Facebook
Steinar Wiik Sørvik. Foto: Privat
Steinar Wiik Sørvik. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2018 har vært et grusomt år for Kristiansund. Det er umulig å få øye på hva våre lokalpolitikere vil med morgendagen. Det er noe tafatt og trist med denne kranglingen om budsjetter og andre ubetydelige saker når vi står overfor de store veivalg for vår fremtid.

I fotballen handler det om å spille hverandre gode til fordel for hele laget, men i vår politiske andedam handler det dessverre mere om diskusjoner om at de som spiller på «venstresiden er bedre enn de på høyresiden og de på midten må under ingen omstendigheter få ballen.» Det blir ikke mye lagspill av slikt?

Vi står i en situasjon der samhold og felles eierskap til saker til byens beste blir essensiell de neste årene. Kristiansund behøver et løft og en større visjon der de fleste kan enes om endel enkle, men basale saker om hvordan verden skal se ut fremover fra kaibakken.

For å få dere til å forstå dette poenget vil jeg gå 100 år tilbake i tid, til en oversikt over Norges større byer i 1918. På den listen lå Kristiansund på 6 plass med 18 275 innbyggere, foran Ålesund 9 plass og langt foran Molde som ikke engang var på listen. Kristiansund har strengt tatt ikke fått flere innbygger på de 100 år som har gått. Ålesunds regionen har derimot steget fra 16 878 i 1918 til snart 60.000 medregnet Sula og de siste sammenslåingene fra 2020. Molde hadde i underkant av 5.000 innbygger i 1950 og vil i dag etter sammenslåingen ende opp med i underkant av 35.000 innbyggere. Ålesund har altså blitt 4 ganger større på 100 år og Molde 7 ganger større mens vi står på stedet vil.

Så hva har vi gjort feil? Jeg hører til stadighet at enkeltepisoder dras frem som begrunnelse for vår ulykke men vi er da ikke født med uflaks her ute ved havet? Kan det være udugelighet og manglende evne til å spille hverandre gode?

Javel, krigen rammet Kristiansund hardt men det gjorde den i Molde også. Både Ålesund og Kristiansund ble rammet av dårlige fiskerier så det hele skal egentlig jevne seg ut over tid. Så hva er forskjellen på Kristiansund og de to andre byene i fylket de siste 100 årene? Forskjellen er oss selv, Kristiansunderene som ikke evner å spille på lag, men som for enhver pris skal motarbeide hverandre for å vinne kortsiktige seire for «rødt eller blått» alternativ enn å score mål for laget.

Vi så det sist i fylkestinget, rett før jul, der endel av våre politikere stemte for en veiutbygging i nye Ålesund kommune, Nordøyvegen, til 5 milliarder kroner, som alle vet vil binde opp alle fylkeskommunale budsjetter i mange år fremover. Klarte ikke disse politikeren å løfte blikket og se konsekvensene for egen region eller var de nok engang så lettlurte at de falt for det eldste «sjekketrikset» i historien om nordmøre: «det er nordmøre sin tur neste gang». Den replikken får nordmørske politikere til å havne på rygg gang etter gang.

Vinteren 2016 på Thon hotell på Innlandet blåste Jan Erik Larsen i «luren» på vegne av KNN og samlet inn til «ting» med det enkle spørsmålet «Nordmøre til Trøndelag». Det var en ekstatisk stemning i salen og de som enda hadde visjoner så for seg en ny start eller restart for hele regionen. Siden den gang har 2 kommuner endret region nordover til Trøndelag men resten sitter igjen med enda mindre «kjøttvekt» enn før. Til og med i denne prosessen klarte man ikke å spille på lag og hele initiativet rant ut i sanden og Eide slo seg sammen med Fræna. «Ja da vi er fortsatt nordmøringer» ble «nattasangen» som skulle berolige de som satt igjen.

Kristiansunds ledelse som skulle være en lederstjerne i denne saken lot seg fort svinebinde av noen Orkide ordførere, som satt som 3 vise menn, selv om 2 av dem var kvinner og sørget for at initiativet ble lagt dødt før det viste seg om det var liv laga. Av den grunn alene, og før alt rotet i tillegg som vi har fått oppleve høst, mener jeg at denne kommunen behøver en ledelse med evne til å ta store beslutninger og stå på dem. Det har blitt en mangelvare fra vår forsiktige ordfører som «stikk seg bort i taren» hver gang det blåser rundt ham og skyver en alt annet enn skyggeredd rådmann foran seg i debatten.

Hva med Aure og Smøla? Det er i havrommet vår fremtid ligger. Et bytte av region til Trøndelag hadde gjort Kristiansund til det naturlige knutepunktet for en lang kyst som produserer eksportverdier raskere enn noen andre steder på kysten. Men dette var ikke et godt nok argument når en ble lovd at det skal være «nordmøres tur neste gang» og en fergepakke kunne bli satt i spill og et kulturhus måtte kanskje vente noen år? Da trakk de seg og satte seg tilbake med ipadden borte i kroken og leste hva velgerne synes om dem på FB. Skjønner ikke våre politikere nederlaget i å sette i gang en prosess om et regionbytte for så å feige ut pga kritikk for veivalget? Det lukter tafatthet og nederlag av de som opptrer sånn.

Har vi i det hele tatt fått noe igjen av alle lovnadene om å gjøre noe med den begredelige statestikken om hvor utvikling foregår her i fylket? Det må derfor etter min oppfatning være et nytt kommunestyre til høsten som klart gir uttrykk for at de ønsker en endring av region og at de i ihverfall sørger for å se hvilken avtale vi kan få med Trøndelag, for ærlig talt, det kan umulig bli verre enn i dag. Kan det? Nedbyggingen av sykehuset fortsetter også. Nå skal løftene om ikke å endre strukturen ved å flytte avdelinger opp til vurdering. Kristiansund Sp synes det er en god idé å legge ned hele «spetaklet» med en gang leste vi i TK rett før jul. Jeg lurer på hva de som lånte stemmen sin til Sp, sykehuspartiet, ved siste valg synes om det? I dag er Kristiansund sykehus endel av Helse Møre og Romsdal. Vil vi fortsatt være det ved et regionskifte?

Etter min oppfatning vil et regionskifte klart åpne veien for at vi blir overført til et annet helseforetak. Det skaper et handlingsrom rundt fremtiden for Kristiansund sykehus som ingen enda har sett muligheten av. Hvorfor ikke benytte seg av det bakrommet. Det hadde ihverfall KBK gjort. Vi kan ikke sitte å vente på at ting skal skje. 2019 er nok siste sjanse. Det er et skjebnevalg for vår fremtid. Skal vi fortsette å «kjekle» om bagateller eller skal vi ta de grepene som kan skape forandring? Jeg vil heller mislykkes i forsøket på å oppnå noe stort, enn å spille safe og forbli i 3 divisjon i dette fylket. Se på KBK de spiller hverandre gode. Lær av det.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse