Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arne Grødahl
Ytring
Arne Grødahl
20 mars 2019 12:53
Del på Facebook
Arne Grødahl.
Arne Grødahl.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Arne Grødahl, politisk nestleder i Kristiansund Arbeiderparti.

Leif Ersnes og Torbjørn Sagen har nok følt presset og støyen rundt nedlegging av fødeavdeling og rehabilitering på Aure som ubehagelig og truende. De ser og forstår at de som tillitsvalgte i regjeringspartiet Høyre lett kan bli stilt ansvarlige.

I en slik situasjon har de to valg:

1: De bretter opp skjorteermene, bestiller flybillett til Oslo og setter seg på kontoret til sin partifelle Bengt Høie til han er villig til å ta imot de. For å kreve at ansvarlig minister gjør om vedtakene. Med et tydelig språk som er lett å forstå. Det geniale hadde vært å ha med lokalt media. Det er langt ifra sikkert at de ville fått gjennomslag. Uansett da hadde man forsøkt ei uke før det famøse vedtaket kommer

De har også en annen reaksjonsmåte de kan velge. Og som de har valgt.

2: De kan forsøke å tåkelegge at det er ministeren fra deres eget parti som er ansvarlig for hvilket helsetilbud vi får på Nordmøre. De kan late som om administrasjonen i helseforetaket er de som har skylda. At det er administrasjonen i helseforetaket som har ansvaret for at Nordmøres befolkning får det helsetilbudet vi har krav på. Det er ikke i tradisjonen fra markante politikere som Knut Engdahl, Gunnar Owe Gundersen og andre av Høyres politikere som i sin tid valgte å melde seg ut av Høyre i protest mot helseministerens behandling av sykehussaken i vårt fylke. Det er heller ikke i tradisjonen til de politikerne i Høyre lokalt som valgte å bli i Høyre. Som valgte å kjempe innad selv om det betød å snakke egen minister imot. Slik husker vi Dagfinn Ripnes sist sykehussaken var på det mest stormfulle.

Hva velger Sagen og Ersnes? De velger å ha større lojalitet til egne partifeller i Oslo enn å ha det til de som blir rammet som pasienter på Nordmøre.  Jeg skal ikke kalle dette et svik mot befolkningen på Nordmøre. Jeg skal heller tydelig si ifra om at jeg hadde forventet mere av disse karene.

Det er enda tid. En uke til avgjørelse. Jeg vil dypt oppfordre Torbjørn Sagen og Leif Ersnes til å ta kampen mot egen minister ei uke. La han forstå at dette finner heller ikke Høyres to for tiden fremste menn på Nordmøre seg i. Gi tydelig signal. Det er min oppfordring og råd til de to herrer.

Lykke til!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse