Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bygging av fellessykehuset på Hjelset  (SNR)  må stoppes. 

Den eneste løsningen for Helse Møre og Romsdal (HMR) er gjenbruk og oppgradering av eksisterende bygninger. Dagens struktur og sykehus må bestå. 

frey berit ST 350Berit Frey, leder Kristiansund Senterparti. Foto: Ken Alvin JensenHelseforetaket har siden opprettelsen i 2002 jobbet med planer om sammenslåing og større robuste avdelinger (fellessykehus). Fra et isolert medisinsk ståsted tenkte de at dette hørtes fornuftig ut da, men erfaringene viser hvor ødeleggende og feil denne strategien har vært.

Sykehus handler ikke bare om robuste fagmiljøer, økonomi, store avdelinger og mange høyt kompetente leger på samme sykehus. 

Sykehus handler om pasienter, velferd, trygghet, reisetid, distriktspolitikk og samfunnsøkonomi. Som mange har sagt før: Det hjelper ikke å komme til verdens beste sykehus dersom du er død ved ankomst.

I tillegg raser utviklingen fremover, telemedisin og teknologi er i ferd med å gjøre samlokalisering overflødig. Det viser seg også at legestanden IKKE er samstemte om at store sykehus er det beste, slik vi har blitt fortalt i mange år.

Andre land, blant andre Skottland, har gått bort fra storsykehus med den kunnskapen og erfaringen man har fått. Hvorfor fortsetter vårt skip da mot isfjellet? 

Helseforetakene er satt til å forvalte eget budsjett, ikke å sikre god samfunnsøkonomi. Konsekvensene ser vi nå i Helse Møre og Romsdal, hvor samfunnsfiendtlige beslutninger kommer på løpende bånd i håp om å berge egne budsjetter? Økonomien i foretaket forverres hele tiden. Hvert eneste nye sparetiltak skaper stadig større splid og opprør blant ansatte og innbyggere. Byer og fagmiljø settes opp mot hverandre. Ansatte slutter og tilliten til ledelse er tynnslitt.

Har du ikke med deg de ansatte på laget kommer du ingen vei, «treneren har mistet garderoben» i denne saken. Hvor mange i Helse MR ønsker seg oppriktig et fellessykehus? De er utvilsomt i mindretall, og de bor garantert ikke på Sunnmøre eller på Nordmøre. Foretaket har vært på kollisjonskurs i mange år, hvor ille skal det bli før de ansvarlige innser at denne sammenslåingen ikke lar seg gjennomføre?

Dersom helseministeren og stortinget lar dette fortsette så utraderes helsetilbudet på Nordmøre fullstendig. Sannsynligvis vil det også medføre betydelig skade på helsetjenestene i hele fylket mange tiår frem i tid. Kostnadene øker for hver eneste dag, konsekvensene er det vi innbyggere som må ta.

Det er også miljøkamp i saken om fellessykehus. Fagfolk forteller at det er større miljømessig bærekraft i å videreføre og oppgradere eksisterende bygninger, fremfor å bygge nye store bygg som krever betydelige ressurser ved bygging. Økt reisevei for alle pasienter og ansatte har også en stor vedvarende miljømessig konsekvens. Plasseringen er stikk i strid med statens egne retningslinjer om å plassere slike institusjoner der folk bor. Mange ting kan nevnes, men disse eksemplene viser hvor galt det kan bli når man har valgt å organisere sykehusene i foretak som er frikoblet fra å ta samfunnsansvar.

Foretaksmodellen må avvikles snarest, men først må det gjøres et vedtak om å stoppe bygging av fellessykehuset SNR. Samtidig må man beslutte å videreføre dagens sykehusstruktur, til det beste for miljøet og befolkningen i hele fylket.

Utviklingen vi ser nå viser at fellessykehuset allerede er i ferd med å svekke helsetjenestene. Nå er det på høy tid å bruke sunn fornuft og ta frem fjellvettreglene, det er ingen skam å snu!

 

Berit Frey, leder Kristiansund Senterparti

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse