Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Lars Myklemyr
Ytring
05 april 2019 12:35
Del på Facebook
Lars Myklemyr. Foto: Privat
Lars Myklemyr. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To hatter som passer

Enkelte situasjoner tilsier at det å besitte to hatter ikke er like enkelt. Dette er ikke en slik situasjon. Da en kjenning av meg ringte meg og lurte på om han snakket med «senterpartisten» eller «motorsyklisten» og samtidig frambragte sin frustrasjon og hva saken gjaldt måtte jeg bare svare JA. Saken er trafikkstasjonene i fylket og usikkerheten som regjeringen har skapt rundt denne saken.

Som litt over gjennomsnittlig aktiv motorsyklist, som er opptatt av blant annet rekruttering til denne flotte hobbyen, er jeg meget bekymret over denne utviklingen. Ved hjelp av en konsulentrapport har nåværende regjeringen kommet frem til at flere trafikkstasjoner og servicekontor skal legges ned, selv om det i flere tilfeller er uklart om det vil føre til innsparinger. Det som er sikkert er at dette vil føre til større utgifter og ulemper for ungdom, arbeidstakere og eldre som må reise langt for nødvendige tjenester på trafikkstasjonen. Lengre og flere reiser vil være lite samfunnsøkonomisk, og føre til unødvendig bilbruk, og økt fravær fra jobb og skole.

En slik sentralisering vil i vår region føre til nedlegging av trafikkstasjonene i Levanger, Oppdal, Orkanger, Røros og Sunndalsøra. I tillegg vil flere stasjoner få reduserte oppgaver. At sentraliseringen rammer landkommuner er vi vant til men denne gangen blir også tilbudet i byene Molde og Kristiansund redusert.

Dersom dette gjennomføres vil konsekvensene for fremtidens motorsyklister være noe av det som påvirkes mest (ved siden av kommende storbilsjåfører). Eksempelvis vil en 16-åring som skal ta førerprøve på lett motorsykkel i Møre og Romsdal måtte reise til Ålesund. Der vil kandidaten møte en ukjent kjøregård og ta sin praktiske førerprøve i et ukjent miljø. Den største utfordringen er likevel reisetiden. Eksempelvis må en kandidat fra Smøla bruke ca. 15 timer på dette. Dette inkluderer en times gange (medbrakt fullt kjøreutstyr) tur retur bussholdeplassen på Moa og Ålesund trafikkstasjon. Dette forutsetter at han får ta prøven på akkurat det mest passende tidspunkt på dagen. Tilsvarende tidsbruk fra Kristiansund er ca. 10 timer.

Når tilbudet forringes så mye vil det selvfølgelig påvirke hvor mange som ønsker eller vil ta førerkort på motorsykkel (og storbil). Konsekvensen av det igjen er at trafikkskolene mister en del av sitt næringsgrunnlag. Et «konsulentdemokrati» er ikke et ordentlig demokrati og dessverre ser vi at hverken innbyggere eller brukere er prioritert i slike rapporter.

Dagens struktur når det gjelder trafikkstasjoner er fastlagt av Stortinget og en endring av dette må da behandles av Stortinget.

Senterpartiet vil:

  • At dagens trafikkstasjoner opprettholdes og at de oppdateres etter de nye forskriftene.-
  • Utrede en overføring av arbeidsoppgaver og trafikkstasjonene til fylkeskommunen sammen med tilstrekkelige midler for drift.
  • At teoretisk og praktisk førerprøve må foretas av offentlige myndigheter, og vurdere prøveprosjekt der teoretisk prøve kan gjennomføres i offentlige lokaliteter i kommuner og fylker som ønsker dette.

Lars Myklemyr
Leder Averøy Senterparti
Motorsyklist

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse