Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Inge Slettan Ulvund, Nordmørslista
Ytring
11 april 2019 23:01
Del på Facebook
Inge Slettan Ulvund, Nordmørslista
Inge Slettan Ulvund, Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Espen Remme angrer seg. Han ønsker ikke lenger å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund i august.

Vel, denne gangen er det for sent. To ganger tidligere har helseforetaket forsøkt å legge ned fødeavdelingen; begge gangene mislyktes etter mistillit og store protester fra folket.

Så lenge jeg husker har fødeavdelingen, barneavdelingen, og sykehuset vært under press for nedleggelse og flytting. Når 10.000 mennesker møtte opp for å protestere mot nedleggelsen av Føde og Akutt i 2010, var jeg 14 år gammel. Jeg kan ikke selv huske en tid der sykehuset vårt ikke har vært under en eller annen trussel. Nå er jeg 23 år gammel. Det eneste jeg ønsker meg, er en fremtid der vi på Nordmøre kan leve i en trygg og forutsigbar tilværelse, uten å være redd for å miste jobber, nærhet til helsehjelp, eller helt grunnleggende tjenester for samfunnssikkerhet.

I denne runden har folket på Nordmøre igjen vist sitt raseri, og sin fortvilelse over den situasjonen vi er blitt tvunget inn i. Men denne gangen merker jeg en forskjell. Når jeg snakker med folk i min omgangskrets eller familie, eller overhører samtaler på gata, hører jeg mer og mer ordet «Trøndelag». Flere og flere vil til Trøndelag for hver dag som går. De er lei av usikkerhet, fogderistrid og endeløs kamper mot foretak og andre makter som kun ønsker å bygge seg selv opp på vår bekostning.

For meg er Trøndelagssporet ganske enkelt: Jeg vil ha en fremtid. En fremtid for mine fremtidige barn der de ikke trenger å kjenne på den utryggheten det er å måtte kjempe i en alder av 14 for noe så grunnleggende som helsetjenester. Eller politimester. Eller viktige linjer på videregående skoler. Og det er nettopp en slik fremtid vi kommer til å få om vi blir værende i det som i 2020 blir Norges minste fylke, med en fylkesøkonomi og en helseforetaksøkonomi, som er så skakkjørt som den er i dag.

Så nå, Remme, nå kan du angre deg alt du vil. Denne gangen er det for sent. Denne gangen, har du vekket et kollektivt raseri som ikke kan slukkes. Denne gangen har du sprengt fylket.

Trøndelag, no kjæm vi hjæm!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse