Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
13 juni 2019 15:23
Del på Facebook
Stig Anders Ohrvik, ordførerkandidat for Nordmørslista i Kristiansund.
Stig Anders Ohrvik, ordførerkandidat for Nordmørslista i Kristiansund.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjære Siv. Du har sittet i regjering med Høyre siden 2013, og så er brukerfinansiering av vei det største problemet du finner?

Bompenger er en usosial avgift, som rammer brukerne like mye uavhengig av brukernes inntekt og uavhengig av formålet med transportarbeidet som utføres. Tilhengerne av bompenger påstår at avgiften er rettferdig fordi brukeren selv må betale, men da tas det ikke høyde for at endringer i samfunnsstrukturen fører til økende transportbehov som brukeren i liten grad har innflytelse på. Skoler, barnehager, sykehus, politi, fylkeskommuner og statlige foretak som NAV og Statens vegvesen er bare et lite knippe eksempler på tjenestetilbud som landet over rammes av en sentraliseringspolitikk som uvegerlig fører til økt transportbehov. Og selv om det kan finnes mennesker som sjelden beveger seg langt hjemmefra er det i det samfunnet vi lever i likevel vanskelig å finne personer som ikke har nytte av en godt utbygd infrastruktur. Det er få i vårt samfunn som klarer seg uten et visst forbruk av varer og tjenester som forutsetter en utbygd infrastruktur for å være mulig å levere.

La det ikke være tvil om dette: Jeg er helt enig med Fremskrittspartiet i at bompenger er en uting, og bør fjernes.

Men kjære Siv. Du har sittet i regjering med Høyre siden 2013. Og så er brukerfinansiering av vei det største problemet du finner?

Med Høyre i førersetet har lov-og-orden-partiet Fremskrittspartiet stilltiende akseptert og tatt del i en omfattende politireform som har ført til nedleggelse av tjenestesteder, nedleggelse og sentralisering av politimesterembeder, mindre polititetthet og større avstand mellom publikum og politi i distriktene.

Med Høyre i førersetet har helse-og-omsorgspartiet Fremskrittspartiet stilltiende akseptert og tatt del i en omfattende utarming av spesialisthelsetjenesten gjennom nedbygging og nedleggelse av ambulansetjeneste, sykehus og sykehusavdelinger, fødetilbud og sentralisering av spesialisthelsetjenesten mot befolkningens vilje.

Med Høyre i førersetet har for-folk-flest-partiet Fremskrittspartiet stilltiende akseptert og tatt del i en omfattende samfunnsendring som folk flest faktisk ikke er enige i.

Lurer du av og til på hvorfor dere faller på meningsmålingene, Siv? Liv Signe Navarsete har kanskje svaret. Fra 2005 til 2013 satt hun i regjering sammen med Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet. Liv Signe ble flink til å svelge kameler, men i 2013 fikk Senterpartiet tidenes dårligste valgresultat i et stortingsvalg, etter stilltiende å ha vært med på Arbeiderpartiets snuoperasjon fra å være samfunnsbygger til å ri på New Public Management-bølgen og legge ned og sentralisere tjenestetilbudet.

Endringer i velgermassen tar tid. Det tok Senterpartiets velgere to stortingsvalg før de oppdaget hva Senterpartiet var delaktig i og straffet både Senterpartiet og den rødgrønne politikken ved stortingsvalget i 2013.

Ved neste korsvei er det kanskje Fremskrittspartiet som blir straffet. Men det er mye mer enn brukerfinansiering av vei som blir vurdert.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse