Annonse
NTB
Tema
NTB
01 mai 2021 19:30
Del på Facebook
SØSKEN: Skoda Enyaq er bygget på samme plattform, med samme elbilteknologi, som Volkswagen ID. 4 og Audi Q4 e-tron. Prismessig er de også temmelig like. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SØSKEN: Skoda Enyaq er bygget på samme plattform, med samme elbilteknologi, som Volkswagen ID. 4 og Audi Q4 e-tron. Prismessig er de også temmelig like. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Skoda er ikke verdens mest spennende bilprodusent. Det kan være en fordel når de nå skal inn i det lukrative familie-elbilmarkedet.

Det er ti år siden elbilene så smått gjorde sin innmarsj i Norge. På disse årene har elbilenes markedsandel gått fra null til mer enn 50 prosent av nybilsalget, og elbilene har havnet på toppen av salgslistene nesten hvert eneste år – selv om modellutvalget har vært mangelfullt.

Blant annet har det vært magert med elbiler i den typiske familiesjangeren «mellomstor SUV til en halv million». Dette er på vei til å forandre seg dramatisk. Det siste halve året har det rullet inn en rekke nyheter her, og nå er racet om kundene i gang.

En sentral aktør er Volkswagen-gruppen, som etter dieselskandalen i 2015 la opp til et stort skifte fra diesel og forbrenningsmotorer og over til el. Resultatet er at selskapet nå ruller ut nye elbilmodeller så å si hver eneste måned.

Samme utgangspunkt

Volkswagen har lansert ID-serien, Audi er godt i gang med e-tron, mens det siste av gruppens store merker, Skoda, kun har hatt en bitte liten elbil som egentlig er en Volkswagen e-up.

Skoda Enyaq er med andre ord Skodas første «egne» elbil. Den er riktignok bygget på samme plattform som Volkswagen ID. 4 og Audi Q4 e-tron, men fabrikkene har gjort en rekke ulike valg når det kommer til alt annet enn den elektriske drivlinjen.

Ved lansering er det mulig å velge mellom flere batteristørrelser, og til høsten kommer Enyaq også med firehjulstrekk. Testbilen har det største batteriet, med 77 kWt nettokapasitet, og i likhet med ID. 4 har den bakhjulstrekk.

Utseendemessig er Enyaq mer tradisjonell enn Volkswagens bidrag, men den har samtidig nok karakter til at man finner den igjen utenfor et kjøpesenter. Skoda, som for noen år siden laget fullstendig generiske biler, har funnet fram til noe som både ser litt friskt ut og som åpenbart har en aerodynamisk form. Det merker man når hastigheten er høy, mens forbruket holder seg behagelig lavt.

Det er også så store forskjeller på hvordan de to produsentene har løst sakene innvendig. Volkswagen har satset på en minimalistisk løsning, som ser og føles litt simpel ut. Skoda har satset mer tradisjonelt når det gjelder utseendet, mens materialene gir følelsen av kvalitet på noe i nærheten av et premiumnivå.

Plass

Det snodige er at de to bilene egentlig er ganske like, med en knøttliten skjerm foran føreren og en større midt på. Men ved å pakke den lille skjermen inn i dashbordet, fremstår førermiljøet som mer helhetlig i Skoda enn hos Volkswagen, der den stikker opp.

Det begge bilene har, er veldig god innvendig plass. Kupeen er større enn i en biler med konvensjonell motor, og det er ingen transmisjonstunnel i gulvet. Dermed har også personen som sitter i midten bak, god plass til føttene.

Mange nye elbiler har voldsomt med effekt, det er det ikke her. 204 hestekrefter i en bil som veier to tonn kan ikke kalles overdrevet. Samtidig gjør de jobben. Null til hundre tar 8,6 sekunder, og elbilens umiddelbare kraftlevering gjør at den virker greit sterk. Fordelen er at bilen får et pent forbruk. På en blandet tur på 20 mil, blant annet med en del høyere motorveishastigheter, var snittet på 1,7 kWt per mil. Det gir en realistisk rekkevidde på 45 mil, som er noen mil bedre enn ID.4. Nå skal det sies at det var glimrende elbilforhold med 15 grader i lufta og tørre veier da vi testet Enyaq.

Komforten i denne bilen er glimrende. Den er godt lydisolert, og med batteriene plassert i gulvet mellom akslingene er den fint balansert. Enyaq byr på svært gode langturegenskaper, med bra takhøyde til baksetepassasjerene og et bagasjerom som tar rikelig med sekker og bager.

Ikke alt er like bra

Helhetsinntrykket av Enyaq er svært bra. Av bilene som finnes i denne sjangeren, er ingen av dem bedre enn Skodas første skikkelige elbil.

Det er likevel noen ting som kunne vært løst bedre: Multimediesystemet fungerer i utgangspunktet greit, men det er litt treigt, i likhet med hos ID.4. Det hadde også vært enkelt og fornuftig om bilen ga opplysninger om hvor mye batterikapasitet som er igjen i prosent. Nå er det angitt i kilometer, noe som aldri blir presist, da det påvirkes av for mange ytre omstendigheter. Det knøttlille displayet foran føreren er også vel spartansk. Og hvorfor har ikke bilen lagringsplass foran? Det burde det vært praktisk mulig å få til. I tillegg sitter vinduene i baksetet ganske høyt, slik at de små blant oss har begrenset med utsyn.

Alt dette er til å leve med fordi resten fungerer så fint. Skoda, som til nå har klart å ligge høyt på salgslistene så å si uten tidsmessige drivlinjer, har levert en bil som fort kan bli en av landets aller mest solgte. Det skal bli interessant å se hvordan Enyaq-salget blir sammenlignet med ID. 4 når kundene nå har muligheten til å prøve begge bilene.

Tekniske data

Skoda Enyaq iV 80 High+
Pris: 446.000.-
Pris testbil: 550.700.-
Motor: Elmotor. 204 hk. 310 Nm.
Batteri: 77 kWt (nettokapasitet).
Maksimal ladefart: 125 kW
Forbruk: 1,69 kWt/mil
Rekkevidde: 528 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 8,6 sekunder
Mål (LxBxH): 4649/1879/1616 mm
Bagasjeplass: 585/1710 liter
Vekt: 1950 kilo
Tilhengervekt: 1000 kilo

Pluss og minus

+

Kvalitetsfølelse
Praktiske løsninger
Kjørekomfort

Ingen frunk
Dyrt ekstrautstyr

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse