Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
05 juni 2021 19:30
Del på Facebook
SPYDSPISS: Audi e-tron GT har både lekker design og svært potente ytelser. En Audi RS7 med ytterligere to hestekrefter og bensinmotor koster for øvrig over en halv million kroner mer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SPYDSPISS: Audi e-tron GT har både lekker design og svært potente ytelser. En Audi RS7 med ytterligere to hestekrefter og bensinmotor koster for øvrig over en halv million kroner mer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Audi e-tron GT er en av de aller dyreste elbilene man kan få tak i. Det kan vel ikke være kontroversielt å si at den også er den peneste?

Som navnet mer enn antyder, er Audi e-tron GT en «gran turismo», altså en stor og elegant sportsbil med bakseter, som er laget for langturer i høy hastighet. Audi har riktignok tatt seg den friheten å gi bilen bakdører, noe som bryter med den originale GT-formelen, men den lave coupéformen er helt riktig, det samme er designet på front og hekk.

På grunn av både prisen og biltypen vil Audi e-tron GT selvsagt ikke bli et like vanlig innslag i trafikkbildet som en e-tron SUV. Men det betyr ikke at e-tron GT er en parentes i Audis elbilsatsing. Den er nemlig med på å gjøre de andre e-tron bilene kule. Modellen er kort og godt en imagebygger for hele Audis elbilfamilie.

Fo dette er en bil som vekker oppsikt. Det er en bil man stopper opp ved noen sekunder, før man setter seg inn. Eller rettere sagt, setter seg ned.

Kjørestillingen er som i en sportsbil, man sitter lavt med strake bein, og kupeen er pakket rundt føreren. Bilen har heftige sportsstoler og et ratt som kan justeres i alle retninger slik at sittestillingen blir optimal. Interiøret er også stilig, med solide materialer og elegante løsninger. Selvsagt har bilen digitale skjermer, både midtstilt og foran føreren.

Bra med plass

Det som er interessant, er at den midtstilte skjermen ikke er så veldig stor, slik de har en tendens til å være i nye elbiler. Noe av årsaken er at alt som har med ventilasjon å gjøre, er ordnet på «gamlemåten», med en rekke av fysiske knapper som sitter under skjermen, ikke på en skjermmeny. Et tilbakesteg som bare er bra. Mens man kjører er det mye lettere å gjøre små justeringer av temperatur og luftstyrke via knapper enn ved å rote rundt på en berøringsskjerm.

Selv om GT-biler skal ha bakseter, er det ikke alltid disse holder mål. De er ofte trange, og de kan være leie å komme seg inn og ut av. Her er tilgangen løst med trikset som heter dører, og bakseteplassen er faktisk god for to personer, med både bra beinplass og takhøyde. Produsenten oppgir at det er plass til tre i baksetet, men sitteplassen i midten framstår som rent teoretisk. Der er det verken plass til føttene eller godt å sitte.

Bagasjeplassen er grei, men ikke større enn det man finner i en kompaktbil. Audi e-tron GT har likevel et pluss i margen: en liten frunk. Det betyr at det er plass til noe i et lasterom under panseret. Dette er et ideelt sted å legge ladekablene, slik at de ikke havner under bagasjen bak.

Penger og power

Testbilen er topputgaven e-tron GT RS, som starter på 1,25 millioner kroner. Hvis man kan nøye seg med litt mindre effekt kan man få en versjon til snaut 900.000, noe som fortsatt er ganske mye penger for en elbil.

Alle utgavene av e-tron GT er kraftige saker, fra 476 hestekrefter til 598 i RS-utgaven. Det gir sprettert-akselerasjon, men det er ikke Audi alene om å by på. Da Porsche Taycan kom for ett år siden, kunne elbilsjåfører for alvor nyte kjøreegenskaper som ikke var en evig påminnelse om at en elbil er tung. Det kan det være verdt å merke seg at e-tron GT og Taycan er bygd på samme plattform, med mye av den samme teknikken.

En Audi e-tron GT RS veier 2,3 tonn. Fordelen er, som med alle elbiler, at mye av vekten er ligger lavt mellom akslingene. I tillegg har den en motor på hver av akslingene, slik at vektfordelingen er ideell. Vekten gjør at elbiler må ha ganske stive fjæringer for at kjøreopplevelsen ikke skal bli helt gyngehest. Dette har både Porsche og Audi løst på perfekt vis.

Ulike behov

Audien har det beste oppsettet vi har vært borti med en elbil. Den tåler at asfalten er dårlig uten at det forplanter seg i bilen, og den tar svinger dønn flatt. Hele tiden med god komfort. Det er en ekstremt god turbil, der den eneste haken er en god del hjulstøy. Vindstøy er det lite av, motoren er stille, men rullelyden fra de feite 21-tommers-valsene er så definitivt til stede.

På tur har bilen et snittforbruk som gir en rekkevidde på rundt 40 mil, det plasserer den ikke blant de aller beste, men den tåler en ladefart på hele 270 kilowatt. Nå skal det sies at så sterke ladere ennå ikke er å oppdrive, men det betyr uansett at man kan bruke de kraftigste man finner.

Audi e-tron GT viser at elbilene har kommet langt på ti år, med et utvalg som tilfredsstiller mange ulike behov. Basert på supermodell- utseendet er det ikke utenkelig at en del nordmenn med solid lommebok vil gå for en e-tron GT – en bil som vil være et smakfullt krydder i trafikkbildet.

Tekniske data

Audi e-tron GT RS
Pris: 1.258.220.-
Pris testbil: 1.690.030,-
Motor: To elmotorer. 598 hk 830 Nm.
Batteri: 93,4 kWt
Maksimal ladefart: 270 kW
Forbruk: 2,1 kWt/mil
Rekkevidde: 465 kilometer
Toppfart: 250 km/t
0-100: 3,3 sekunder
Mål (LxBxH): 4989/1964/1414 mm
Bagasjeplass: 366 liter
Vekt: 2305 kilo

Pluss og minus

+

Utseendet
Kjøreegenskapene
Kvalitetsfølelsen

Hjulstøy
Sikt bakover og fra baksetet

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse