NAF kjørte 31 forskjellige elbilmodeller i en felles rekkeviddetest under vinterlige forhold. Ingen av bilene var i nærheten av å klare oppgitt distanse.
Nylig utførte NAF det de kaller «verdens største elbiltest», der 31 bilmodeller ble kjørt i samme rute samtidig. Testen startet i Oslo og gikk opp Gudbrandsdalen og over Venabygdsfjellet til bilene var tomme for strøm.
Målet med testen var blant annet å se hvordan vinterrekkevidden står seg mot det som er oppgitt av produsenten, og hvor stort avviket er. Det var tørre veier og mellom null og ti minusgrader under testen.
– Den største positive overraskelsen var at tre av bilene klarte over 50 mil. Da har man mer enn nok rekkevidde, uansett årstid, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Skoda skuffet
Bilen som kom lengst, var Tesla Model 3 Long Range. Den klarte 52,1 mil, men det er likevel et stykke unna den oppgitte rekkevidden – cirka 15 prosent mindre. Nest lengst kom Mercedes-Benz EQS 580 med 51,3 mil, 20 prosent under oppgitte tall, mens BMW iX xDrive50 gikk 50,3 mil, som er 15 prosent under BMWs eget rekkeviddetall.
– På den negative siden var rekkevidden til Skoda Enyaq iV80. Den klarte 34,7 mil, et avvik på 32 prosent. Det var så oppsiktsvekkende at vi gjorde testen en gang til, med akkurat samme resultat.
Bilen med det minste avviket fra fabrikktallene, 11 prosent, var BYD Tang. Den første bilen som stoppet, var Peugeot e-2008, etter 22,8 mil. I brosjyren står det at bilen skal klare 32 mil, men i norsk vinterkulde presterte altså e-2008 hele 29 prosent dårligere.
– Det er ikke mulig å lese seg til hvordan bilene vil prestere om vinteren, og det er ingen hemmelige triks. Derfor etterlyser vi tall fra produsentene som viser hva vi faktisk kan forvente når det er kaldt, sier Braadland.