Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
12 februar 2022 19:30
Del på Facebook
MILLIONER: En SUV til flere millioner kroner er for de få. Den norske importøren regner med å selge 20 nye Bentley Bentayga i år, noe som tilsvarer antallet de er tildelt fra fabrikken. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
MILLIONER: En SUV til flere millioner kroner er for de få. Den norske importøren regner med å selge 20 nye Bentley Bentayga i år, noe som tilsvarer antallet de er tildelt fra fabrikken. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Bentley Bentayga er en av de mest eksklusive SUV-ene som finnes. Det merkes på veien – og på prislappen.

Bare en vellykket sandselger i Sahara kan klare å komme opp med et overbevisende argument for å kjøpe en SUV med startpris på 2,6 millioner kroner. For de fleste av oss er dette uansett en problemstilling vi neppe trenger å ta stilling til, selv om Bentley vet at det finnes enkelte der ute som vil oppleve både bilen og prisen som relevant. Vi snakker altså om en bil som er 2,6 tonn tung, godt over fem meter lang og like dyr som en ettromsleilighet i Oslos drabantbyer.

Bentley kan slå i bordet med at de var de aller første som serverte markedet en ultraluksus-SUV, da Bentayga kom i sin første utgave i 2015. Dette var før Rolls-Royce, Aston Martin og Lamborghini hadde sine SUV-er i butikk, og tanken bak påfunnet var enkel: Alle slags folk, også dem med masse penger, vil ha en høyreist og ruvende familiebil. Over hele verden har SUV-er, i dette årtusenet, tatt fullstendig over som familiefraktere. Og selv om det virker litt pussig – fordi Bentley historisk sett er kjent for store GT-biler og sedaner i limousinklassen – så viste det seg at Bentayga traff blink.

I fjor satte selskapet ny salgsrekord, med totalt 14.659 biler. 40 prosent av dem var Bentayga.

Nytt og gammelt

Bentley har også et triks i ermet: De er en del av Volkswagen-gruppen, som innebærer at merket kan benytte seg av konsernets teknikk og plattformer. Derfor deler Bentayga utgangspunkt med biler som Audi Q7/Q8, Lamborghini Urus, Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg.

Samtidig er det langt ifra nok bare å klistre på en Bentley-logo på en Touareg og sende den ut i verden. Bentleys kunder har forventninger om noe eksepsjonelt, som utvendig skal gi signaler om rikdom uten at det trengs ropert, og innvendig skal oppleves som et fem stjerners hotell.

Interiøret er en snedig balansegang mellom nytt og gammelt. Her er det skinn, en analog klokke, brytere – men samtidig digitale skjermer og alt av moderne teknikk. Man aner konserntilhørigheten med Audi-grafikk på skjermen og et par malplasserte plastikkhendler på rattstammen, men helheten oser av ekstrem byggekvalitet og et materialvalg som ikke finnes i listene til biler på bestselgerlistene.

Gjør veien flat

Det er lett å finne seg en god sittestilling i setene som er trukket i skinn av ypperste kvalitet, og som selvsagt har et omfattende massasjeprogram. I baksetet er det romslig med plass, seteryggen kan justeres, og de store vindusflatene og panoramataket gjør det lyst og luftig. Det er litt mer stusslig helt bakerst – bagasjerommet tar bare 480 liter, betydelig mindre enn i en Volkswagen ID.4.

Testbilen er så tidsriktig som Bentley er i stand til per i dag, det er med andre ord en ladehybrid. Bensinmotoren, en V6 på 340 hestekrefter, jobber i kombinasjon med en elmotor med batterikapasitet på 17,3 kWt. Samlet effekt er 449 hestekrefter med et dreiemoment på 700 newtonmeter. Dette skyver den 514 centimeter lange og drøyt 2,6 tonns tunge doningen fra null til hundre på 5,5 sekunder.

Samtidig er dette en bil der sekunder og racing er av underordnet betydning. Hestekreftene er der fordi føreren alltid skal ha rikelig med muskler. Prøver man å presse bilen i svinger, merkes det fort at bilen er stor og tung. Poenget her er å finne en behagelig marsjhastighet og flyte av gårde.

For det er neppe noen biler der ute som har et mer behagelig understell. Dempere og fjæringer spiser opp alle ujevnheter, det er som om bilen flyter over enhver stor eller liten hump eller dump som dukker opp. I tillegg er det stille i kupeen, lydisoleringen er så komplett at de aller fleste elbiler framstår som litt bråkete etter at man har opplevd en Bentayga.

Tenkepause

Komfortnivået er rett og slett sensasjonelt. En langtur i en Bentayga er like slitsomt som å tilbringe en kveld i sofaen.

Det eneste som ikke er helt smooth, er samarbeidet mellom de to motorene og girkassen ved enkelte anledninger. Av og til er det som om bilen trenger en bitte liten tenkepause før den finner ut av miksen mellom de tre elementene. Men det overskygger aldri følelsen av total komfort.

Kjøperne er som nevnt få, men de finnes – og de ender gjerne med å bla opp over tre millioner kroner når nødvendig utstyr er på plass. Hvis ønsker å rettferdiggjøre innkjøpet en smule, kan det sies at denne bilen faktisk bruker overraskende lite drivstoff, størrelse og motoreffekt tatt i betraktning. 0,85 på mila kan fort slurpes unna av betydelig mindre biler enn denne.

(UNDERSAK 1) Tekniske data

Bentley Bentayga Hybrid

Pris: 2.600.000.-

Pris testbil: 3.201.300.-

Motor: V6 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 2995 ccm 449 hk. 700 Nm.

Batteri: 17,3 kWt

Elektrisk rekkevidde: 39 kilometer

Aks: 5,5 sekunder

Toppfart: 254 km/t

Forbruk: 0,35 l/mil

Utslipp: 79 g/km CO2.

Bagasjerom: 480/1770 liter

LxBxH: 5140/1998/1727 mm

Egenvekt: 2626 kilo

Tilhengervekt: 1700 kilo

(UNDERSAK 2) Pluss og minus

+

Formidabel komfort

Byggekvalitet

Historikk

Pris

Hybriden kan ikke dra henger

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse