Den nye Peugeot 308 er en stilig kompaktbil, men foreløpig skal det bli vanskelig å finne mange kunder til den. Om ett år er det annerledes.
En ny 308 ville vært superviktig for Peugeot i Norge for ti år siden. Kompaktbilen ville fått bred appell, i direkte konkurranse med Volkswagen Golf. I dag blir det nok vanskelig å selge mer enn noen hundre i året, akkurat som med Golf.
Det er ikke fordi den nye utgaven er kjedelig. Tvert imot ser den skikkelig bra ut. I tråd med den større 508-utgaven og mindre 208-utgaven har den nye designlinjen til Peugeot virkelig satt seg på disse bilene.
En periode så det ut som bilene fra merket ville for mye – det var linjer i alle mulige retninger, og helheten framsto mer som kaotisk enn estetisk fin. Med 308 faller det meste på plass. Bilen ser kul ut fra alle vinkler. Den er et par centimeter lavere enn utgaven den erstatter, noe som gir den en mer sportslig profil, og formen er helstøpt med noen frekke løsninger, som frontlyktenes utforming.
Solid effekt
Utgaven vi tester, kunne ha hatt et bra salgspotensial for kun få år siden. Dette er en ladehybrid, noe som betyr en solid effekt – 225 hestekrefter – men den elektriske enheten med et batteri på 12,4 kWt gir den ikke så veldig imponerende rekkevidden 59 kilometer.
Dette gjør også at bilen blir prismessig vrien. En startpris på 445.000 kroner er neppe noe som får nordmenn ta på alpelue og løpe mot forhandlerne. Men i en verden der elbilene ikke var totalt dominerende, ville dette vært en skikkelig fin og aktuell kompaktbil.
Innvendig viser Peugeot at de ønsker å levere noe annet enn en melk-og-brød-bil. Her er det mer rødvin og baguette, med en egen stil som både ser bra ut og fungerer godt når man først har vent seg til franskmennenes løsninger.
Pussig ratt
Riktignok fordrer det pussige rattet, som er lite og flatt på toppen, en kjørestilling som ikke passer alle. Tanken er god. Et lite ratt, og instrumenter som sitter høyt, gjør at sjåføren ikke trenger å bevege blikket langt vekk fra veien for å få informasjon. Men det er en noe irriterende løsning hvis den foretrukne sittestillingen gjør at rattet hele tiden er litt i veien for sikten til instrumentene.
Kvalitetsfølelsen er det ingen ting å si på. Interiøret er i nærheten av premium. Hardplast i midtkonsollen trekker riktignok litt ned, men setene er gode, og kupeen er generelt et bra sted å være. Berøringsskjermen i midten har nettbrett-logikk, der man kan ha flere lag med vinduer, i tillegg har den snarveiknapper.
Utseende og motoreffekt tilsier at dette er kvikkas, noe som underbygges av GT-navnet. 308 GT har hestekrefter som en GTI-bil, men drivverket er ikke helt i den sjangeren. For det første er bilen relativt tung, nær 400 kilo over en 308 med kun bensinmotor, og for det andre er det noe med de to ulike motorene. De framstår riktignok som gode venner som kan avlaste hverandre, men som en kraftpakke blir det ikke helt blink. Elmotoren bidrar til et godt skyv, men det blir aldri mer enn lunkent.
Det er ikke noe stort problem i seg selv, det er bare det at den heter GT. Hvis man ikke forventer en liten sportsbil, kan man i stedet glede seg over en veldig fin kompaktbil.
Elbil kommer
Kjøreegenskapene er mer komfortable enn størrelsen skulle tilsi, med super stabilitet, hjulpet av et veldig godt understell som takler telehiv uten å miste fatningen. Og bilen har uansett mer enn nok av krefter.
308 er også tilgjengelig med bensin- eller dieselmotor, men ingen av utgavene matcher det norske markedet, derfor vil nok få ta seg bryet med å se i retning av denne bilen. Det er på en måte litt synd, for dette er som sagt en virkelig god bil, i en fin størrelse, med et stilig utseende.
Men alt håp for 308 i Norge er langt fra ute, for om ett år kommer elbilversjonen. Da er det nok langt flere som finner veien til nærmeste Peugeot-forhandler.
Tekniske data
Peugeot 308 GT PHEV
Pris: 449.900.-
Pris testbil: 493.000.-
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1598 ccm. 225 hk. 360 Nm.
Batteri: 12,4 kWt
Elektrisk rekkevidde: 59 kilometer
Aks: 7,5 sekunder
Toppfart: 235 km/t
Forbruk: 0,11 l/mil
Utslipp: 27 g/km CO2. 34,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 361/1271 liter
LxBxH: 4367/1859/1441 mm
Egenvekt: 1633 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo
Pluss og minus
+
Utseende
Komfort
Kvalitetsfølelse
–
Feil drivlinje
Litt tam