For tusenvis av kunder kan den bestilte bilen bli betydelig dyrere enn planlagt. Med et forventet momsinnslag ved 500.000 kroner fra nyttår kan en rekke elbilmodeller plutselig bli langt dyrere, mens tusenvis av kunder venter på biler har blitt forsinket.
Mange tusen nordmenn venter på sin nye elbil. Logistikkproblemer og delemangel, hovedsakelig grunnet pandemi og krig, er bakgrunnen for de lange ventetidene.
Det har vist seg vanskelig for forhandlere og importører å gi noen nøyaktig dato for levering av nye biler. Ett års ventetid på biler er nå ikke uvanlig.
Og som om ikke det var nok, blir det trolig moms på elbiler fra 2023, med et momsinnslag fra 500.000 kroner og oppover. Det betyr en avgift på 25 prosent på den delen av kjøpesummen som overstiger en halv million. Altså vil mange ende med å betale langt mer for bilen enn de trodde da bestillingen ble gjort. Det er nemlig det øyeblikket bilen registreres, som teller – ikke datoen da man bestilte den.
Moms-skvis
Klaus Harms er en av dem som kan havne i moms-skvis. Han bestilte seg en ny Skoda Enyaq til 580.000 kroner i oktober 2021. Da sa forhandleren at det var ett års ventetid på bilen.
– Jeg har kontaktet bilselgeren flere ganger og spurt om hun har fått noe mer informasjon, men svaret har hele tiden vært at hun ikke har det, og at vi må vente til oktober. Bilen min skal etter planen produseres da, eller som hun skriver, i «Q4.» Jeg antar at det skal stå for 4. kvartal, så det ville jo også kunne bety desember, sier Harms.
Harms sier at han ut fra den informasjonen han har fått underveis, ikke er sikker på om bilen i det hele tatt blir levert i år.
– Jeg har derfor skrevet en mail til bilselgeren og gjort det klart at jeg forventer at Møller bil kompenserer meg for momsen, hvis de skulle levere etter årsskiftet. Det har jeg ikke fått noe svar på.
Juristens råd
Ifølge Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, er det ikke nødvendigvis så enkelt å bli kompensert.
– I standardkontrakten til Bilbransjeforeningen er det tatt inn at man må akseptere en prisøkning på inntil seks prosent. Går prisen over det, kan man gå fra kontrakten.
Men her det et viktig unntak, som trolig gjelder mange i dag: Seksprosentregelen gjelder ikke dersom leveringstiden er seks måneder eller mer fra kontraktstidspunktet.
– For mange nybilkunder vil dette fort bety at de må ta hele prisøkningen, hvis ikke de benytter seg av avbestillingsadgangen, som ofte har et gebyr. Og det er uansett ikke så enkelt for kunden. Man har ventet lenge på bilen, og går man ut av kontrakten så begynner man helt på nytt, kanskje med lang ventetid nok en gang, sier Iversen.
Han sier det er mulig å prøve seg med at forsinkelsen, gitt en bekreftet leveringsfrist, gjør at man lider et tap som en følge av momsen og kreve summen refundert.
– Men dette er ikke prøvd i rettssystemet og vil trolig ikke føre fram. Kunden blir rett og slett satt i en skvis: sluke det eller gå fra det, sier Iversen.
Mye uavklart
– Kontrakten gir meg ikke rett til noen kompensasjon, men jeg tenker at de burde gjøre det for å være hyggelige hvis bilen blir forsinket inn i neste år. Jeg har selv jobbet som selger og tenker at jeg ville ha dekket det eventuelle tapet, det har med kundeforhold og kundebehandling å gjøre, mener Harms.
Han har mottatt noen masseutsendelser med informasjon fra importøren, men ingen direkte informasjon om hans egen bil.
Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller, som importerer Audi, Cupra, Seat, Skoda og Volkswagen, sier de selvsagt er klar over problemstillingen.
– Vi jobber for å utlevere så mange biler som mulig, og er forberedt på en travel innspurt mot slutten av året. Samtidig er det vanskelig å gi noen garantier i disse tider.
Ingen kompensasjon
Skovli fremholder at det foreløpig er mye uavklart fra myndighetenes side rundt arbeidet med de nye avgiftene. Han forventer at mer blir avklart når statsbudsjettet legges fram 6. oktober.
– Uansett vil vi oppdatere kundene det gjelder utover høsten, både fra sentralt hold og via forhandlerne.
Når det gjelder eventuell kompensasjon til kunder som vil få moms på sin elbil, er Skovli avvisende.
– Nei, det kommer vi ikke til å gjøre. Avgifter er et spørsmål mellom kunden og myndighetene. Vi har gitt prisgarantier, slik at eventuelle prisøkninger fra fabrikken som kommer mens man venter på bil, ikke berører kunder som allerede har bestilt bil.
Fords løsning
Ford Norge har valgt en annen tilnærming enn Møller-gruppen. Fords elbil, Mach-E, har flere utgaver som sniker seg noe over 500.000 kroner, og den norske importøren har valgt å møte en eventuell avgiftsøkning med å kutte prisen på de aktuelle modellene.
– Ford reduserer listeprisen på samtlige Mustang Mach-E varianter av modellår 23 som blir rammet av den varslede momsintroduksjonen på elbiler fra 2023. Med prisreduksjonen beholdes modellprisene på samme nivå som i dag, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos den norske importøren.
Tar ikke støyten
Audun Hermansen er kommunikasjonsdirektør for Mercedes-Benz Norge, et merke som har mange elbilmodeller som koster mer enn 500.000 kroner.
– Det er dessverre sannsynlig at biler som vi håpet skulle bli levert i år, blir skjøvet til neste år, basert på den siste tids erfaring om at ting kan forandre seg fra dag til dag, sier Hermansen.
Han sier at de normalt forholder seg til prisen den aktuelle bilen har ved registrering Norge.
– Vanligvis vil kontraktsinngåelse og registrering ligge mye nærmere hverandre enn i dag, men siden det for tiden er utfordringer hos både transportør og underleverandører, kan dette medføre endring i sluttpris for kundene, mye grunnet avgiftsendringer fra staten.
Mercedes-Benz Norge vil med andre ord ikke ta støyten for kundenes momsutgift på forsinkede biler. Hermansen mener likevel at de er opptatt av at kundene skal ha en mest mulig positiv opplevelse.
– Det er selvsagt lurt å holde på kundene, så vi jobber alltid med å finne gode løsninger på uheldige situasjoner. Samtidig tror jeg det er en viss forståelse for at det ikke er forretningsmessig bærekraftig for en privat importør å tape store summer på avgiftsendringer vi selv ikke styrer over. Slik situasjonen er i dag, blir egentlig både kunde, forhandler, importør og fabrikk skadelidende, sier Hermansen.
Iversen i Forbrukerrådet kommer med et ønske til bilbransjen i forbindelse med momsinnføringen:
– Vi oppfordrer bransjen til å komme forbrukerne i møte, slik at de kan bli enige en om rimelig fordeling av de økte avgiftene.