Volkswagen ID. Buzz er den elektriske versjonen av den gode, gamle folkevognbussen. Ingen nye biler skaper bedre stemning på veien.
Det er lenge siden det har vært knyttet så store forventninger til en ny bilmodell som til Volkswagen ID. Buzz – elbilen som skal følge opp arven etter generasjoner med «folkevognbussen». Allerede for flere år siden begynte Volkswagen å varme opp publikum, først med skisser og tegninger, og det siste året ved å vise fram prototyper.
Det kjennes nesten som den elektriske satsingen til selskapet starter for alvor nå, som om ID. 3 og ID. 4 bare har vært oppvarmingsartister til hovednummeret ID. Buzz.
Å følge opp en så ikonisk bilmodell som folkevognbussen innebærer selvsagt en viss fallhøyde. Men skal man dømme etter reaksjonene blant folk som ser ID. Buzz på veien, slår den nye versjonen godt an.
Det er ikke så ofte folk på sofistikerte elsykler vinker og smiler når du passerer dem i bil, men nå skjer det. Bilens tilstedeværelse får opp humøret i omgivelsene, og en liten stund framover får du nok mer oppmerksomhet med en ID. Buzz enn med en hvilken som helst superbil.
Komfortabel
I likhet med ID. 4 har ID. Buzz en batteripakke på 77 kWh, 204 hestekrefter og – foreløpig – bakhjulstrekk. Samtidig er den en større i alle retninger, og formen gjør dertil at den innvendige plassen blir betraktelig bedre. Her er det god plass til fem, og bagasjerommet tar hele 1121 liter.
ID. Buzz kan, som sine forgjengere, leveres både som varebil og personbil. Tidligere betydde dette gjerne en god del uheldige kompromisser når det gjelder komfort. Man måtte gjerne leve med en ganske bråkete motor og et understell som var laget for å tåle vekt framfor å gi behagelige kjøreegenskaper.
Med elmotor er lydproblemene eliminert. Og selv om bilen ikke har en særlig aerodynamisk form, er det lite vindstøy. På slitt asfalt får man hjulstøy, men ellers er det jevnt over fredelig i kabinen.
Kjøreegenskapene er skarpere i en ID. 4. På ujevnt underlag blir det mer bevegelse i ID. Buzz enn det man er vant til fra en personbil, men vi er likevel langt unna de forhistoriske kassebilene som spratt bortover veien. Med bakhjulstrekk har bilen en svingvinkel på forhjulene som gjør den veldig smidig – svingradiusen er faktisk bare en drøy meter større enn for en e-Up.
Kjøkkenstol
Sittestillingen er høy, som på en kjøkkenstol, men ergonomien er fin. Interiøret har, akkurat som utsiden, mye sjarm. Her er det smarte løsninger og ganske bra materialkvalitet, og testbilen hadde gøyale fargekombinasjoner.
Prismessig ser det heller ikke så galt ut. Startprisen på under en halv million er ikke avskrekkende. Sammenlignet med en tilsvarende ID. 4 er ID. Buzz 40.000 kroner dyrere
Samtidig skal man være klar over at ID. Buzz ikke bare er større, den er også tyngre. Dette, i kombinasjon med et karosseri av kassetypen, gjør noe med rekkevidden. ID. Buzz klarer drøyt 40 mil, rundt 10 mil kortere enn ID. 4. Det er adekvat, men ikke mer i dagens elbilverden.
Ladefarten er heller ikke bedre enn den må være. Vi opplevde at den startet på cirka 150 kilowatt da batteriet var ganske tomt, med en fallende kurve gjennom ladeøkta. Ved 80 prosent kapasitet lå farten på 80 kilowatt.
Venter man seg det elbil-trøkket mange andre biler har i dag, blir man skuffet. Null til hundre på drøyt 10 sekunder er ikke mye å klaske i bordet med når en helt vanlig familiebil akselererer på halve tiden.
Flerbruksbil
Det er verdt å merke seg at ID. Buzz er drøyt 20 centimeter kortere enn fossilvarianten Multivan i minste utgave. Det er likevel ingen tvil om at dette er en flerbruksbil for folk som trenger litt ekstra plass.
Selv om ikke alt er like vellykket, er ID. Buzz en moderne og riktig arvtaker til en serie biler som har en fortjent kultstatus. Det er også all mulig grunn til å tro at ID. Buzz vil komme i en rekke forskjellige utgaver – med firehjulstrekk, større batteri og mye annet som kan passe enda flere.
I tillegg er ID. Buzz noe så sjeldent som en moderne bil med sjarm. Så her får man to i én: En bil som byr på masse praktiske muligheter i det daglige, og som kan stille opp som jovial kompis i filmen «Biler» på fritiden.
Tekniske data
Volkswagen ID. Buzz Pro
Pris: 484.400.-
Pris testbil: 619.800.-
Motor: Elmotor. 204 hk. 310 Nm.
Batteri: 77 kWt
Maksimal ladefart: 170 kW
Forbruk: 2,1 kWt/mil
Rekkevidde: 418 kilometer
Toppfart: 145 km/t
0-100: 10,2 sekunder
Mål (LxBxH): 4712/1985/1927 mm
Bagasjeplass: 1121/2205 liter
Vekt: 2416 kilo
Tilhengervekt: 1000 kilo
Pluss og minus
+
Kult utseende
Plass
Praktisk
–
Høyt forbruk
Kun bakhjulstrekk – enn så lenge