I løpet av 2023 kommer en rekke produsenter med elbiler som kan treffe godt i det norske familiebilmarkedet.
For få år siden var det skrint med elektriske familiebiler i markedet. Nå er det andre tider. Det fylles opp med nye modeller som passer godt for et bredt spekter av norske bilkunder, i prisklasser som er oppnåelige for mange.
Audi Q6 e-tron
– Q6 e-tron blir introdusert til høsten. Vi antar at den kommer i fjerde kvartal, sier Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Bilen skal plassere seg mellom Q4 e-tron og Q8 e-tron både i pris og størrelse. De to nevnte modellene har en innstegspris på henholdsvis snaut 500.000 og 700.000 kroner.
Det er ennå ikke så mange av spesifikasjonene som er kjent, men bilen skal bygges på en ny plattform som har et 800-voltssystem. Det betyr at den er klargjort for høy ladehastighet og kraftige elmotorer.
BMW i5
Med BMW i5 er det første gang 5-serien blir helelektrisk. Bilen har gjennomført de siste vintertestene, og det er ventet at den vises offisielt, uten kamuflasje, nærmere sommeren. De første kundebilene kommer til høsten.
– Lanseringen begynner i oktober, så da er de første bilene også på plass i samme tidsperiode, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos den norske importøren.
De tekniske dataene er foreløpig hemmelige, men det er kjent at det vil komme en M-versjon, og at den blir klar som stasjonsvogn neste år.
Fisker Ocean
Fisker blir et nytt elbilmerke i Norge når de første leveringene av Ocean starter mot sommeren. Innstegsmodellen har forhjulstrekk og en oppgitt rekkevidde på 44 mil med en pris på 394.000 kroner.
Nylig ble toppmodellen Ocean Extreme rekkeviddetestet og noterte seg for 70 mil, noe som faktisk overgikk Fiskers opprinnelige estimater. Det gjør bilen til den el-SUV-en som har lengst rekkevidde på markedet i dag. Ocean Extreme har en startpris på 680.000 kroner.
Ford Explorer
Helt på tampen av året skal Ford Explorer komme, en elektrisk SUV som er noe mindre enn Mustang Mach-E. Den bygges på samme plattform som flere av Volkswagen-gruppens biler, som Volkswagen ID. 3 og ID. 4 og Skoda Enyaq.
Importøren anslår at Explorer vil ha en startpris som vil ligge under 500.000 kroner. Bilen skal ha et bagasjerom på 450 liter, noe som for øvrig er mer enn Mustang Mach-E.
Som med Volkswagens biler blir den tilgjengelig med både to- og firehjulstrekk.
Honda e: Ny1
Honda har så langt hatt småbilen Honda e som sitt elektriske alternativ.Nå kommer de med et større alternativ, Honda e: Ny1.
– Lanseringen av e: Ny1 i Norge er planlagt til oktober i år, sier Stine Skivik, markedskoordinator hos importøren.
Bilen er en SUV med et batteri på 68,8 kWt som gir en antatt rekkevidde på 40 mil. Honda e: Ny1 kommer med to utstyrsnivåer: Elegance som koster 399.900 kroner, og Advance til 439.900 kroner.
Kia EV9
EV9 blir Kias største elbil. Den har tre seterader og en forventet rekkevidde på 54 mil. Bilen er bygget på en 800 volts elektrisk arkitektur som skal gi høy ladefart. EV9 er 501 centimeter lang og blir tilgjengelig både med to- og firehjulstrekk.
– Ventet produksjonsstart er i september. De første bilene skal være i Norge mot slutten av året. Prisen er i det blå foreløpig, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Volkswagen ID. 7
ID. 7 blir en elbil i «Passat-størrelse».
– Vi åpner salget av ID. 7 før sommeren, og de første kundebilene er ventet til Norge på slutten av året. Dette er en sedan med stor bakluke, sier Lars Joakim Hanssen, kommunikasjonssjef for Volkswagen.
Volkswagen antyder at den vil få en rekkevidde på rundt 70 mil.
– Priser og tekniske data blir klart på verdenspremieren 17. april, sier Hanssen.