Byd Han er billigere enn den ser ut til. Dessverre betyr det også noen upraktiske løsninger.
Det kinesiske bilmerket Byd har vært på det norske markedet i et par år. Først med SUV-en Tang. Sist høst kom kompaktbilen Atto3, og nå er sedanen Han klar for Norge. Alle tre er selvsagt elbiler, som så å si alle de andre kinesiske bilene som er introdusert de her de senere årene.
Han er i samme størrelse som Tesla Model S, men i en helt annen prisklasse. Med en pris på 615.000 kroner koster kineseren en halv million mindre enn amerikaneren. Det betyr at det er mye bil for pengene her, men også at man ikke kan forvente å få det samme som en Model S kan by på. Det skal vise seg at akkurat dette er et poeng med Han.
Realistisk rekkevidde
Kineseren er rett under fem meter lang og har en batteripakke på 85 kilowatt. Oppgitt rekkevidde er 52 mil, basert på et forbruk på 1,85 kWt per mil. Da vi hadde bilen, var det noen plussgrader, og fabrikkens estimater syntes å være virkelighetsnære. Ladefarten er på inntil 120 kilowatt, noe som ikke er veldig imponerende i dag, men helt greit. Disse tallene er en god del lavere enn for Model S, men det er som sagt også prisen.
Innvendig er det ingenting som avslører prisforskjellen, snarere tvert imot. Materialer og design ligger på et høyere nivå enn hos Tesla. De to skjermene har henholdsvis kjøreinformasjon foran føreren og «resten» på skjermen i midten. Den midtstilte skjermen har funksjoner man kan sveipe gjennom, og disse dekker det aller meste man kan forvente i en moderne bil.
Det som ikke funger like bra, er radioen. DAB+ er noe flere kinesiske biler sliter med å få til, så også her. En mer stabil løsning er å dra det gjennom telefonen.
Typisk kinesisk baksete
En godt isolert bil og et strømlinjeformet karosseri gir lite støy i kupeen. Både seter og ratt har gode innstillingsmuligheter, men store folk vil nok savne en mulighet til å gjøre seteputen lengre. Som i Nios tilsvarende bil, ET7, har baksetet en konstruksjon som etter hvert framstår som typisk kinesisk. Baksetet har god plass til to, mens personen i midten neppe vil være like fornøyd på langtur.
Man kan stille vinkelen på seteryggen på de to setene som er gode å sitte i, men her er det nok en kulturell følgefeil: Det lar seg ikke gjøre å legge ned bakseteryggen. Det er riktignok en luke i seteryggen som man kan stikke lange gjenstander gjennom. Selve bagasjerommet er temmelig beskjedent med sine 410 liter.
Seteryggluke og relativt lite bagasjerom finner vi også i Nio ET7. Det er også verdt å merke seg at bagasjerommet i de to kinesiske bilene er omtrent halvparten så stort som i Model S.
Understyring
Sammenlignet med Nio kommer Han gunstig ut, med en pris som ligger nesten 200.000 kroner under. Nioen framstår riktignok som noe mer raffinert, men effektmessig er de to bilene på omtrent samme nivå.
Byd Han har 509 hestekrefter og firehjulstrekk, noe som gir en null-til-hundre-tid på 3,9 sekunder. Faktisk er bilen så sterk at det tidvis virker som den har mer krefter enn godt er. Den understyrer ganske kraftig, det vil si at forhjulene spinner og mister retningsstabilitet, hvis man gir full gass. Det er jo egentlig ganske pussig, ettersom bilen har firehjulstrekk, men det virker som en stor del av kreftene sendes forover – samtidig som forhjulene sliter med å forvalte disse kreftene. Byd Han gir i det hele tatt ikke en veldig god følelse av sportslighet. Noe av årsaken kan være de piggfrie vinterdekkene som satt på testbilen, men det kjentes ikke som hele forklaringen.
Nå er kanskje ikke dette et stort problem, for det er ikke videre klokt å prøve å vinne hvert lyskryss eller kjøre som en villmann i svinger. Det er likevel litt skuffende at bilen ikke klarer å håndtere sine egne krefter.
Begrensninger
Opplevelsen med Byd Han blir en smule splittet. Dette er på den ene siden en bil som gir god plass til fire i kupeen, men samtidig en bil med begrenset plass til bagasje. Bilen er kraftig, men har ikke kjøreegenskaper som matcher. Interiøret er på premiumnivå, men selve merket er ferskt og ganske uprøvd i Norge, så det har langt fra samme status som merker som Mercedes og Audi. Han kan heller ikke ha hengerkrok, noe mange norske kunder etterspør.
Det er ingen tvil om at Han er en behagelig hverdagsbil. Rekkevidden er absolutt god nok, og prisen er slett ikke ille. Men skal man bli fornøyd, må man være forberedt på at Han har visse praktiske begrensninger.
Tekniske data
Byd Han 4x4
Pris: 614.900 kroner
Motor: To elmotorer. 509 hk. 700 Nm.
Batteri: 85,4 kWt
Maksimal ladefart: 120 kW
Forbruk: 1,85 kWt/mil
Rekkevidde: 521 kilometer
Toppfart: 180 km/t
0-100: 3,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4990/1910/1495 mm
Bagasjeplass: 410 liter
Vekt: 2250 kilo
Pluss og minus
+
Mye bil for pengene
Mye utstyr
Ser bra ut
–
Upraktiske løsninger
Kjøreegenskaper