Alfa Romeo har vært svært sparsommelige med lanseringer de senere årene. Tonale er merkets første bil siden 2017. Modellen er elektrifisert, men ikke nok.
Det er knapt noen merker som har en mer entusiastisk tilhengerskare enn Alfa Romeo. Samtidig er det få merker som selger færre nye biler i Norge enn nettopp Alfa Romeo. I fjor gikk 20 eksemplarer over disken, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.
Historisk sett har den italienske bilprodusenten laget en rekke bilmodeller som i dag er klokkerene klassikere. Problemet de senere årene er at de knapt har hatt noen modeller å tilby. Inntil nylig var porteføljen kun sedanen Giulia og SUV-en Stelvio. Ingen av dem med noen som helst form for elektrifisering. Med andre ord er dette biler det er så å si null interesse for her til lands.
Alfa Romeos stilling bedrer seg litt med Tonale, en kompakt-SUV som er tilgjengelig som ladehybrid.
Velkjent fjes
Utvendig er det særlig fronten som forteller omgivelsene at det er en Alfa Romeo – med den obligatoriske «scudettoen», grillen formet som et skjold, og et sidestilt nummerskilt. I tillegg gir frontlyktene bilen et kledelig hissig åsyn. Resten av bilen skiller seg ikke så mye fra andre i samme segment.
Innvendig har Alfa Romeo valgt et klassisk utseende og ikke hengt seg på det samme skjermkjøret som mange andre. Displayet foran føreren er klokkeformet, selv om selve skjermen er digital, mens det er en forholdsvis beskjeden skjerm i midten.
Ventilasjonen har en egen knapperad, som er og blir den mest praktiske løsningen. Startknappen sitter på rattet, og kjøreinnstillingene har en egen bryter.
Girhendlene er store som i en Ferrari og også her festet på rattstammen, de følger med andre ord ikke rattbevegelsene. Det hele fungerer fint, og ser bra ut på en klassisk måte.
Old school
Materialene og kvalitetsfølelsen er på høyt nivå, samtidig oppleves stilen som litt gammeldags. Hvordan dette tas imot av bilkjøperne, i en tid der trenden tilsier at mest mulig skal over på størst mulig skjermer, er usikkert. Tonales løsninger treffer nok kjernepublikummet, men det er ikke en stor gruppe.
Testbilen er en ladehybrid, der den totale effekten er 280 hestekrefter. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 6,2 mil. Elmotoren bidrar til en temmelig frisk akselerasjon, null til hundre tar 6,2 sekunder.
De to motorene fører til at bilen veier godt over 1,8 tonn, så noen lettvekter er dette ikke. Samtidig har Alfa Romeo kalibrert et fint understell. Det er justerbart, men som vanlig blir det altfor hardt i den mest aggressive innstillingen. Hvis man ønsker å ha en litt gøyal tur, setter man drivverket i sport, mens understellet holdes i standard.
Gir og turtall
I utgangspunktet kjennes styringen litt vag, men på svingete vei viser bilen veldig fine egenskaper. Tonale klarer å maskere vekten godt, og styringen våkner til liv og framstår som kvikk og presis. I disse elbiltider føles ikke bilen så vilt sprek, men det er på den annen side veldig moro å kjøre en bil der man kan gire, der turtall og utveksling er et poeng. Firehjulstrekk sørger for godt veigrep.
Sittestillingen er forholdsvis høy, slik man forventer i en bil av denne typen. Det er god plass i baksetet til to, og takhøyden er bra. Bagasjerommet er på 385 liter, noe som ikke er imponerende.
Konkurransen
Konkurransesituasjonen til Tonale er ekstra spesiell i Norge, i og med at det finnes en rekke elbiler i samme størrelse. Ergo blir dette en ganske umulig kamp for italieneren.
Det som likevel kan hjelpe modellen en smule, er at en rekke av de direkte konkurrerende bilene, ladehybrider, ikke selges her på berget. Både Audi, Mercedes og Volvo har sluttet å ta inn sine tilsvarende modeller. Årsaken er naturligvis at etterspørselen etter slike biler er bitte liten. Over 80 prosent av alle personbiler som selges i Norge, er elektriske. Så Tonale har få direkte konkurrenter i sin smale nisje. Selv tror importøren at de kan selge snaut 100 eksemplarer av bilen i år.
Dyr fornøyelse
I tillegg blir en ladehybrid dyr, ettersom avgiftene ikke lenger er så vennlige overfor slike biler. Uten ekstrautstyr koster testbilen 737.000 kroner. Det er mer enn en tilsvarende BMW X1, men en god del mindre enn Jaguar E-pace.
Alfa Romeo har sagt at de om få år kun skal lage elbiler. De starter i 2024 med en modell som er noe mindre enn Tonale, deretter skal det komme én ny elbilmodell i året. Det foreligger ingen planer om å lage en helelektrisk versjon av Tonale.
Tonale er ikke en bil som vil havne på legendehylla sammen med Spider, 1750 GTV eller Alfasud, men den leverer godt i sitt segment, som en kompakt SUV. Dessuten kan den ha et visst potensial i andre europeiske land. Uansett er Tonale en ventepølse på veien mot en helelektrisk framtid – en bil som skal gjøre at kundene ikke glemmer at Alfa Romeo eksisterer.
Tekniske data
Alfa Romeo Tonale Veloce Sport
Pris: 737.000 kroner
Pris testbil: 781.800 kroner
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1332 ccm. 380 hk. 270 Nm.
Batteri: 12 kWt
Elektrisk rekkevidde: 62 kilometer
Aks: 6,2 sekunder
Toppfart: 206 km/t
Forbruk: 0,14 l/mil
Utslipp: 33 g/km CO2. 18,2 mg/km NOx
Bagasjerom: 385/1430 liter
LxBxH: 4528/1841/1601 mm
Egenvekt: 1835 kilo
Tilhengervekt: 1250 kilo
Pluss og minus
+
Legendarisk bilmerke
Klassisk interiør
Fine kjøreegenskaper
–
Pris
Feil drivlinje