Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
15 juni 2023 13:00
Del på Facebook
SØT AVSLUTNING: Sjokoladefudgen gjemmer på søte restehemmeligheter. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SØT AVSLUTNING: Sjokoladefudgen gjemmer på søte restehemmeligheter. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Dessert i passelige mengder gjør livet bedre. Denne enkle sjokolade- og bringebærdesserten tryller du fram i forveien eller samme dag.

Jeg vil faktisk anbefale å spise mer dessert. Den søte avrundingen gir måltidet og det sosiale samværet en ekstra dimensjon. Samtidig kan middagsporsjonen da være mer moderat i størrelse – slik at totalopplevelsen blir balansert. Å unne seg noe søtt på denne strukturerte måten bidrar etter min mening til et sunt forhold til mat.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Mens vi er inne på sunnhet: Desserten bør ikke ha overdrevne mengder fett og sukker. Den bør helst gå raskt å lage og ikke bli altfor dyr.

Dette er en dessert som svarer på alle kriteriene, og som kan forberedes god tid i forveien om du skal ha gjester på besøk. Jeg har laget selve sjokoladefudgen rett i serveringsskåler – da får man ferdige serveringsporsjoner som tar seg godt ut. Du kan også fint støpe sjokoladen i en større form og servere alle elementene i desserten hver for seg, til fri servering.

Ideen til oppskriften kom fordi jeg ofte har kakerester, browniebiter og kjeks som jeg ønsker å bruke opp. Den er inspirert av den gode, gamle og noe obskure delfiakaken – der man lagde en slags dessert-kabaret av kjeks, gelétopper og annet godteri som ble støpt i en miks av sjokolade og smeltet delfiafett.

Her har jeg laget en «fudge» – men en fransk variant av fløte, sukker, smør og bitter sjokolade. Den blir deilig fløyelsmyk og seig, og er perfekt til å støpe inn biter av gode kjeks, brownie eller andre egnede kaketyper. Her kan du trygt bruke opp kakerester som har blitt for tørre til å spises slik de er.

På toppen falt valget på bringebær. Aller best er det med villbringebær når de er å oppdrive. Man kan med hell også bruke blåbær, solbær eller jordbær. Om du mot formodning ikke skulle ha lyst på bær, er en marmelade kokt på appelsin virkelig godt til sjokoladen.

Vil du avansere videre, vil jeg anbefale å lage en iskald, frisk sorbé av bær eller frukt. Kontrasten til en rike og noe tunge sjokoladen skaper dessertmagi!

Sjokoladefudge med vinmarinerte bringebær og lettpisket vaniljekesam

Ingredienser (4 personer)

1 plate kokesjokolade
2 dl kremfløte
2 ss smør
2 ss sukker

---

Annonse
Annonse

4 ss hakket kjeks, kake eller brownie

---

Annonse
Annonse

1 kurv bringebær
1 dl moscato-vin
1 ss sukker

---

Annonse
Annonse

0,5 boks vaniljekesam

Framgangsmåte

Hakk opp sjokoladen, og legg i en stål- eller glassbolle.

Kok opp fløte, smør og sukker, og slå det over sjokoladen. Visp til det blir en homogen masse, hjelp gjerne til med en stavmikser. La sjokoladefudgen stå litt på benken før du bruker den.

Legg hakket kjeks, kake eller browniebiter i serveringsglass. Slå over sjokoladen så den dekker bitene. Sett glassene i kjøleskap til massen setter seg og blir hard.

Legg halvparten av bærene i en kjele med sukker og vin. Kok opp, og rør godt sammen så bærene knuses ordentlig. La bærene putre til sausen så vidt begynner å tykne. Hell sausen gjennom en finmasket sil for den avkjøles.

Ved servering kuttes bringebær i to og blandes med den kalde bringebærsausen. Topp sjokoladen med en raus skje bringebær. Avslutt med litt vispet kesam og eventuelt litt hakkede nøtter eller revet sjokolade.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse