Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
24 juni 2023 19:30
Del på Facebook
FLOMMER INN: En av fire nye personbiler i Norge i år er en Tesla Model Y. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FLOMMER INN: En av fire nye personbiler i Norge i år er en Tesla Model Y. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

For ikke lenge siden var det lang leveringstid på de mest populære elbilene. Nå er situasjonen en helt annen, noe som har ført til priskrig og lagersalg.

Siden nyttår har flere populære elbiler blitt satt kraftig ned i pris.

Annonse
Annonse

– Reduksjonene på nybil startet med Tesla, som droppet Model Y-listeprisen med 120.000 kroner allerede 13. januar. Ford fulgte etter med opptil 45.000 kroner i reduksjoner på Mustang Mach-E i begynnelsen av februar, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen.

I starten av mai gikk Hyundai ut med en pressemelding der de fortalte at Ioniq 5 med utstyrspakken Advanced fikk en startpris på 469.000 kroner. Det betyr ifølge importøren at Ioniq 5 ble 45.000 kroner rimeligere. Én måned etter fulgte de opp med et likt priskutt på Ioniq 6.

Nissan-importøren barberte nylig prisen på Ariya med inntil 63.000 kroner.

– Årsaken er den spesielle markedssituasjonen, så da ønsket vi å være tidlig ute i et marked som brått endret seg på nyåret, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

Thrane understreker at dette ikke er «lagertømming», og de ikke trenger å selge unna biler som står på havna i Drammen eller hos forhandlere.

Lagerbiler

En annen bilmodell som har fått lavere priser, er Skoda Enyaq, da i IV 80 MAX-utgave. Dette gjelder «kun lagerbiler» og varer ut juni. Her frister forhandlerne med et avslag på hele 150.000 kroner.

– Det stemmer at vi er ute med en kampanje på volummodellen fra Skoda. Vi har ikke så mange kommentarer utover budskapene i selve kampanjen, men vi er veldig glad for å være ute på markedet med en slagkraftig og offensiv kampanje, sier Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonsdirektør Møller Mobility Group.

Lenge har problemet med Enyaq vært svært lang leveringstid, men ifølge Ulverud har dette bedret seg betraktelig den siste tiden.

– Det interessante er om priskuttene blir varige, siden det er fort gjort å forveksle varige kutt med kampanjer. Og hvor mange biler som faktisk er lagerført, men uten å ha kunder. Det er i seg selv en spesiell situasjon etter år med lange leveringstider, kommenterer Frydenlund i Elbilforeningen.

Annonse
Annonse

Når det gjelder Enyaq, er tilbudet altså som en kampanje å betrakte. Også Audi og Volkswagen, som har samme importør, har kampanjepriser på blant annet Q4 e-tron og ID. 4, mens Nissan har en annen strategi.

– Det er en prisnedsettelse, ikke en kampanje, sier Thrane hos Nissan.

Nye avgifter

Fra 1. januar slo som kjent en avgiftsendring inn, med moms på kjøpesummer over 500.000 kroner og en vektkomponent på alle biler. Det førte til at det ble tatt inn og registrert svært mange biler i Norge i desember.

Så gikk det altså bare noen uker av 2023 før Tesla dumpet prisen kraftig på Model Y. Det som så har skjedd, er at Model Y dominerer fullstendig på salgslistene. En firedel av alle bilene som er levert i 2023, er Model Y, noe som kan betegnes som ekstremt.

– Dette har selvsagt en betydning for konkurransesituasjonen, og det er derfor ikke overraskende at flere bilmerker reagerer med lignende prisreduksjoner på biler som er direkte alternativer til Tesla-modellene, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Stille i butikkene

Solberg Thorsen tror samtidig årsaken til prisnedsettelsene er sammensatt. Krig og pandemi skapte leveringsproblemer, slik at etterspørselen lenge var større enn produsenter og importører klarte å håndtere.

– I november og desember i fjor bedret denne situasjonen seg, og mange bilprodusenter klarte å levere biler som nybilkjøperne hadde ventet på i lang tid. På det tidspunktet var ordrebøkene fulle, og importører og forhandlere gjorde en kjempeinnsats for å få levert ut disse etterlengtede bilene. Det kan tenkes at enkelte bilimportører i tillegg har bestilt biler til lager for å kunne levere raskt til nye kunder. Rett og slett et tiltak for å være mer kundevennlige etter en lang periode med lange leveringstider, sier Solberg Thorsen.

En annen faktor han trekker fram, er at prisene på en rekke varer har steget kraftig den senere tiden, i tillegg har renta økt.

– Derfor melder mange bilforhandlere om stille butikker og få nye kontrakter. Vi ser at næringsandelen for nye biler går opp, noe som viser at privatkundene er mer forsiktige enn før. En del bilkunder har kansellert kontrakter på nye biler, men det kan hende at noen av disse bilene allerede har kommet til landet.

Dermed er det grunn til å tro at det står unormalt mange nye biler på lager i Norge. Solberg Thorsen sier situasjonen for bilforhandlerne er mer krevende enn på lenge. Et tiltak som historisk har vist seg virkningsfullt, har vært rabatter eller prisnedsettelser.

– Vi tror at prisavslagene denne gangen er av kortvarig karakter, men det kan tenkes at det generelle prisnivået på elbiler skal justeres noe ned på sikt.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse