El Prix, en stor sammenligningstest av nye elbiler, ble nylig arrangert. Her testes blant annet bilenes ladekapasitet, og det ble satt rekord i ladefart.
Naf og Motor har arrangert El Prix siden 2020, om sommeren og vinteren. I årets sommertest ble det satt ny rekord i ladefart da Xpeng G9 ble målt til 319 kilowatt. Den tidligere rekorden hadde Porsche Taycan med 271 kilowatt.
– Vi legger mye vekt på ladefarten og mener folk flest er for rekkeviddefokusert, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.
Ifølge Sødal kan en elbil med et forholdsvis lite batteri, men god ladefart, være vel så effektivt når det gjelder tidsbruk på langtur.
– De mindre batteriene tar naturligvis kortere tid å lade opp. Og har bilen i tillegg høy ladefart, kan en bil med kortere rekkevidde helt klart konkurrere på tid med en som har stort batteri og lav ladefart, når man skal langt.
Tidsbruk
Ladekurve er også en viktig faktor når det gjelder tidsbruk. Ladekurven beskriver hvor mye strøm bilen tar imot gjennom ladeøkta. Så å si alle biler tar imot mest når det er lite energi på batteriet og temperaturen er riktig, mens farten avtar etter hvert som batteriet fylles opp.
– Alle elbiler har en kurve, og den varierer fra bil til bil. Hvis ladeeffekten avtar mye og fort, hjelper det lite at bilen et øyeblikk i starten tok imot mye strøm. Da kan det være minst like effektivt at bilen lader jevnt på en lavere hastighet, sier Sødal.
Han forteller at Naf jobber med å få bilbransjen til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent som en standard, da dette gir en god pekepinn om hvordan bilen faktisk presterer i en ladeøkt – og langt bedre enn tallet for maksimal ladefart.
– Nå skal det sies at Xpeng holdt seg høyt helt til slutt også. Bilen lå på rundt 100 kilowatt da den passerte 80 prosent. Den presterte rett og slett utrolig bra.