Annonse
NTB
Tema
NTB
19 august 2023 19:30
Del på Facebook
FRISKE TAKTER: Peugeot 408 er et friskt tilskudd i familiebilsegmentet og skiller seg ut på en positiv måte. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FRISKE TAKTER: Peugeot 408 er et friskt tilskudd i familiebilsegmentet og skiller seg ut på en positiv måte. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Peugeot 408 er en bil som per i dag ikke er så veldig interessant for det norske markedet – men som kommer til å bli det om ikke lenge.

Det er noe helt riktig med Peugeot 408. Designen skiller seg ut på en måte som kler det franske merket: Bilen er stilig og vekker oppsikt uten å være prangende. I det hele tatt har designavdelingen hos Peugeot gjort mye riktig de senere årene – etter at de gjorde mye rart i starten av dette århundret.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Som en ganske stor kombicoupe står denne bilen for noe annet enn SUV-ene som dominerer familiebilmarkedet i dag. Riktignok har den en bakkeklaring som matcher en SUV, men utover det er 408 noe helt annet visuelt sett. Det virker som en smart vei å ta for Peugeot. Bilen hører nemlig hjemme i et felt der det er et stort utvalg av merker, ikke minst på grunn av inntoget av kinesiske produsenter. Da kan det være et stort poeng å framstå som noe lekkert, ikke bare en bil som skal gå fra a til b.

Ratt-trøbbel

Bilen vi tester, er ikke versjonen som kan få nordmenn til å legge turen innom Peugeot-butikken, den kommer om en liten stund. For ved introduksjonen er modellen kun tilgjengelig som ladehybrid, noe som ikke lenger er så veldig attraktivt i et marked der over 80 prosent av alle nye biler som selges, er elbiler.

Men det kommer altså en elbilvariant, som skal få konsernets nye plattform der det loves solid rekkevidde. Ladehybriden har 225 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde som er oppgitt til 63 kilometer, noe som er veldig 2019.

Det litt uvanlige ytret speiles i interiøret. Her har Peugeot i noen år gått sin egen vei og plassert instrumentpanelet over rattet. Dette får de til ved at rattet er ganske lite og flatt på toppen. Det vil si, de får det til for noen, men ikke alle. For undertegnede er det umulig å finne en god sittestilling uten at rattet forstyrrer siktlinjen til panelet.

Ikke premium

Rattet er et irriterende element og helt klart er en showstopper, men har man en kroppsform som fungerer i Peugeots univers, er dette et fint sted å sitte. Riktignok krever visningen på skjermen litt tilvenning – den er ganske liten, og 3D-presentasjonen er uvanlig. Samtidig er det mange tilpasningsmuligheter, så det skal la seg gjøre å finne en presentasjon som passer.

Det samme gjelder skjermen i midten, der man kan justere hva som vises og hvilke hurtigknapper som synes. Selve systemet er litt tregt, samtidig er det enkelt å finne en visning som tilfredsstiller de aller flestes behov.

Kvalitetsfølelsen i interiøret er bra, ikke helt premium, men det trenger det heller ikke å være, for det er ikke der Peugeot hører hjemme.

I baksetet er det god plass til beina, med plass til føttene under forsetet og et så å si flatt gulv, men takhøyden er preget av bilens coupéform. Bagasjerommet tar 471 liter, som er omtrent det samme som i den lengre 508-modellen. På den negative siden går ikke gulvet i flukt med karmen, dermed må man løfte ut bagasjen. Baksetene er delbare, i en 40/60 splitt, og det er en luke i det midterste setet slik at man kan legge inn ski eller en lang pinne.

Annonse
Annonse

Ikke GT

Selv om testbilen heter «GT», må man ikke forledes til å tro at det er en sportslig bil. Her er det komfort som er det viktige. Understellet er ikke så mykt som man kanskje skulle forvente i en fransk bil, men bilen trives uansett ikke så godt hvis man har en svært aktiv kjørestil. Det blir også en del vibrasjoner hvis underlaget er ujevnt, noe som betyr at understellet ikke helt klarer å svelge en rufsete vei. Dog er ikke dette verre enn at bilen stort sett kjennes komfortabel.

Samtidig skal det ikke gjemmes bort at bilen har en god del hestekrefter. 225 ville for noen år siden betydd en skikkelig sprek familiebil, men med elbilene har denne skalaen forskjøvet seg betraktelig – og 408 føles bare moderat sprek. Men daff er den ikke, og det er mer enn nok futt til nødvendige forbikjøringer og akselerasjon.

Styringen er veldig lett og i overkant vag, det fungerer bra i by. Der er opplevelsen at bilen er smidig. I høyere hastigheter hadde det derimot vært fint med mer styrefølelse.

Det ladehybridvarianten av 408 viser, er at dette kan bli en svært interessant elbil i det mellomstore familiesegmentet. Den innvendige plassen er konkurransedyktig, og utseendet er lekkert. 408 gir gode franske vibrasjoner og vil med en elektrisk drivlinje være en attraktiv bil for dem som vil skille seg ut uten at det blir vulgært eller altfor dyrt.

Tekniske data

Peugeot 408 GT PHEV
Pris: 554.900 kroner
Pris testbil: 604.900 kroner
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1598 ccm. 225hk. 369Nm.
Batteri: 12,4 kWt
Elektrisk rekkevidde: 62 kilometer
Aks: 7,8 sekunder
Toppfart: 235km/t
Forbruk: 0,1 l/mil
Utslipp: 27 g/km CO2. 3,8 mg/km NOx
Bagasjerom: 471/1545 liter
LxBxH: 4687/1859/1486 mm
Egenvekt: 1706 kilo
Tilhengervekt: 1400 kilo

Pluss og minus

+

Utseendet
For den frankofile
Annerledes

Styrefølelsen
Ikke interessant før det blir en elbil

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse