Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
20 august 2023 19:30
Del på Facebook
STOPPET OPP: I de foregående årene har det vært en jevn vekst i elbilandelen i nybilsalget, nå har andelen stabilisert seg. Foto: Heiko Junge / NTB
STOPPET OPP: I de foregående årene har det vært en jevn vekst i elbilandelen i nybilsalget, nå har andelen stabilisert seg. Foto: Heiko Junge / NTB

Markedsandelen av nye elbiler har stabilisert seg på litt over 80 prosent. Nå tror Elbilforeningen at det politiske målet om kun nullutslippsbiler fra 2025 kan ryke.

Andelen nye elektriske personbiler var 82 prosent i juli og 83 prosent så langt i år, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det kan virke som om elbilandelen har nådd et terskelnivå som det er vanskelig å komme over, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV i en pressemelding.

Solberg Thorsen trekker fram at den generelle prisveksten og rentenivået trolig har redusert kjøpelysten til en del bilkjøpere. I tillegg påpeker han at de økte avgiftene som trådte i kraft 1. januar 2023 har hatt en klart dempende effekt.

Bekymret

– Jeg er bekymret, og det bør klima- og miljøministeren også være. Elbillandet Norge, som har tatt rollen å vise vei i verden når det gjelder å kutte utslippene fra transport, risikerer å bomme på sitt eget klimamål. Nå er det kun et og halvt år igjen til alle biler som kjøpes nye, skal være elbiler, men dessverre har elbilsalget stagnert, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Bu trekker fram flere elementer hun mener har svekket elbilpolitikken i siste statsbudsjett:

Annonse
Annonse

* Regjeringen gjorde elbiler dyrere ved å ilegge engangsavgift (vektavgift).

* Fordelen ved firmabilskatten ble avskattet, slik at det nå lønner seg å velge fossilbil framfor elbil som firmabil.

* Bompengerabatten for elbiler er redusert.

– I tillegg somler de med å gjøre det mer lønnsomt å lease elbil, noe de lovet å gjøre noe med allerede i 2021, sier Bu.

Hun mener ni av ti skulle ha kjøpt elbil i dag for å nå målet om at alle skal kjøpe utslippsfrie biler fra 2025. Med dagens takt tror hun ikke vi vil nå målet.

– Nå skal regjeringen ha sin siste budsjettkonferanse, der burde de sette seg ned og diskutere hvordan de skal overbevise de som fortsatt velger bensin- og dieselbiler. De må sikre at det alltid lønner seg med elbil, både når folk står i bilbutikken, når de skal undertegne leasingkontrakten, og når de skal betale bompenger.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse