Annonse
NTB
Tema
NTB
16 september 2023 19:30
Del på Facebook
UTVALG: Mercedes og Kia er to av flere bilprodusenter som tilbyr ekstra heftige versjoner av sine familiebiler, her representert ved Mercedes-AMG EQE 53 og Kia EV6 GT. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
UTVALG: Mercedes og Kia er to av flere bilprodusenter som tilbyr ekstra heftige versjoner av sine familiebiler, her representert ved Mercedes-AMG EQE 53 og Kia EV6 GT. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Da fossilbilene regjerte, var høyytelsesversjonene av vanlige familiebiler drømmebiler som kostet enormt mye mer enn standardutgavene. Med elbilene er historien en helt annen.

Det har lenge vært vanlig at bilprodusentene lager ekstra kvikke versjoner av i utgangspunktet vanlige familiebiler. Her har ingeniørene skvist ut mer effekt av motorene og oppgradert understell og bremser for at bilen skal takle mer futt.

Annonse
Annonse

Mange produsenter har egne avdelinger til slikt. BMW har for eksempel M-avdeligen, mens Mercedes har AMG - kjent for biler med masse krefter og heftige lydkakafonier fra eksosanlegget.

Skikken med å lage superkvikke versjoner har blitt med over i den elektriske tidsalderen, men det er noen vesensforskjeller: Elbilene har ikke behov for sportseksos, og de er heller ikke like dyre som slike biler tidligere var - selv om de er minst like sterke.

- Det er en teknisk forklaring på hvorfor det er lettere å gjøre en stor effektøkning på en elbil. I en fossilmotor har man en termisk virkningsgrad på 35 prosent, i en elmotor er den 95 prosent. sier Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Elbil24.

Det betyr at 100 hestekrefter i en fossilmotor gir 35 hestekrefter på hjula, resten av energien blir borte på veien.

Vitsen med effektøkning

- Så hvis produsenten ønsker å øke effekten fra 300 til 600 hestekrefter i en fossilmotor, er det en stor prosess. Med en elbil er det superenkelt. Du trenger ingen flere deler, og det er lett å øke effekten i motoren man allerede har.

Dette bekreftes av Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør hos den norske Mercedes-importøren.

- Teknologiskiftet fra fossile til elektriske motorer gjør også at man kan hente ut mer effekt uten å måtte skalere motorblokker, bevegelige deler og lignende til å tåle de voldsomme kreftene disse blir utsatt for i en høyytelses forbrenningsmotor, sier Hermansen.

Så kan man spørre om hva som er vitsen med å øke effekten på en elbil, som i mange tilfeller har mer enn nok hestekrefter fra før av.

- Det er fordi vi liker å skryte av at vi har masse hestekrefter, og fordi det er en slags konkurranse både blant produsentene og bileierne. Selv den gangen vi kjørte late bensin- og dieselbiler, drev vi og trimmet bilene. Folk betalte mye penger for chiptrimming for å få noen titalls hestekrefter mer, sier Skillebæk.

PR-jippo

Det er også en form for PR-jippo, mener Skillebæk. "Drømmebilene" skal gjøre de andre i modellserien litt kulere, og de kan påvirke kunder til å kjøpe ekstrautstyr som spoilere, skjermbreddere og bremsekalippere - utstyr som får de vanlige bilene til å likne på de aller sterkeste versjonene.

Annonse
Annonse

Da det var snakk om fossilbiler, kunne prisforskjellen være stor fra en ordinær utgave av en bil til høyytelsesversjonen. Ser man på Mercedes E63 AMG S, ville den i dag hatt en startpris på 2,1 millioner kroner i Norge (den forhandles ikke lenger her til lands). Modellen har 612 hestekrefter fra en håndlaget bensinmotor, og prisen er i hvert fall det doble av hva en standardversjon ville kostet. Den tilsvarende elektriske EQE AMG 53 har 625 hestekrefter og starter på 1.175.000 kroner, mens standardversjonen av elbilen koster for øvrig 728.000 kroner.

Selv om man tar vekk avgiftene på begge AMG-utgavene, er fossilbilen et par hundre tusen dyrere enn elbilen.

Over 1000 hestekrefter

- Selv bremsene trenger ikke samme oppgradering lenger. En kraftig elmotor kan regenerere mye, slik at bremsene avlastes, sier Skillebæk.

Også plassmessig fungerer topputgavene av elbilene bedre enn topputgavene av fossilbilene. En sterkere elmotor tar ikke mer plass enn en standardmotor, mens en kraftig bensinmotor tar mye mer plass.

- Se på Tesla Model S Plaid. Den har langt over 1000 hestekrefter, men har et stort bagasjerom foran og et digert bak. Det er umulig i en tilsvarende bensinbil, sier Skillebæk.

Skillebæk forteller at elbilene med ekstra krefter også har fått nødvendige oppgraderinger i understellet, slik at de blit mest mulig sporty og kan håndtere masse hestekrefter.

- Dette har vi testet på bane. Elbilene klarer seg veldig bra. Den raskeste elbilen vi har prøvd på bane, Model S Plaid, blir bare slått av superbilene fra Lamborghini og Ferrari og liknende. Og Model S er en familiebil.

Man skal være klar over at slike supersterke elbiler er litt stivere enn standardbilene, noe som går utover komforten.

- En elbil er i utgangspunktet sprek, så du må være villig til å ofre noe komfort for å få ekstra mye krefter. Personlig er jeg ikke så sikker på om jeg ville gjort det. Samtidig viser slike ekstra spreke og sporty elbiler at markedet for elektriske biler modnes, med kjøretøy for nær sagt alle behov.

Høyytelsesversjoner av elektriske familiebiler

BMW i4 M50 (544 hk, 647.800 kr)
BMW i5 M60 (517 hk, 1.08.000 kr)
BMW i7 M70 (660 hk, 1.671.900 kr)
BMW iX M60 (619 hk, 1.389.000 kr)
Ford Mustang Mach-E GT (601 hk, 663.450 kr)
Kia EV6 GT (585 hk, 737.400 kr)
Mercedes EQE AMG 43 (476 hk, 1.060.000 kr)
Mercedes EQE AMG 53 (625 hk, 1.175.001 kr)
Mercedes EQE AMG 43 SUV (476 hk, 1.198.001 kr)
Mercedes EQS AMG 53 (658 hk, 1.605.001 kr)
Polestar 2 Performance BST (476 hk, 649.000 kr)
Tesla Model 3 Performance (535 hk, 524.187 kr)
Tesla Model Y Performance (535 hk, 546.413 kr)
Tesla Model X Plaid (1020 hk, 1.034.990 kr)
Tesla Model S Plaid (1020 hk, 989.990 kr)
Xpeng G9 Performance (551 hk, 665.550 kr)

Et utvalg heftige, fossile familiebiler

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (520 hk, 1.486.000 kr)
Audi RS6 Performance (630 hk, 1.935.100 kr)
BMW M3 Competition xDrive (510 hk, 1.436.500 kr)
BMW M5 Competition (544 hk, 2.048.500 kr)
Mercedes GLE AMG 63S (612 hk, 2.714.000 kr)
Range Rover P530 V8 AWD HSE (530 hk, 2.738.950 kr)

Kilde: Kjøretøydata

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse