Lexus skiller seg ut gjennom utseende, eksepsjonell kvalitet og særegne løsninger. Selv deres minste SUV, Luexus UX, vil ikke være som alle andre - noe som er dristig i et konservativt bilmarked.
Lexus er et spesielt bilmerke. Det er lite i Norge, de siste fem årene har markedsandelen ligget mellom 0,5 og 0,7 prosent i personbilmarkedet. Samtidig topper merket gjerne statistikker over hvor fornøyde bileierne er, både i Norge og ellers i verden.
Det virker nærmest som det er en helt stabil masse med fornøyde kunder som bytter Lexus med Lexus når tiden er inne.
På mange måter føles dette logisk, både når man betrakter en Lexus utenfra, og når man setter seg inn i en. Lexusene skiller seg ut. Innvendig har de en litt rotete, men gjennomført original stil. I en blanding av plast og mer sofistikerte materialer, utført med prikkfri presisjon.
Logikken i de forskjellige funksjonene er litt på siden av det man er vant med. Skjermen på midten av dashbordet styres av en berøringsflate som i sitter i midtkonsollen. Til å begynne med virker det nærmest umulig å kontrollere pilen som fyker rundt på skjermen, etter hvert får man noe mer kontroll.
Uvanlig
Er man ikke på innsiden av Lexus-universet, støter man stadig vekk på løsninger som virker merkelige. Da vi testet Lexus UX, klarte vi for eksempel aldri å koble telefonen til bilen. Også instrumentene foran føreren er presentert på en uvanlig måte, som passer for noen, men ikke alle. Det samme gjelder knappene for bilens forskjellige kjøremodi. Vanligvis sitter de på midtkonsollen, mens de hos Lexus er plassert i en rund bryter øverst på instrumentpanelet.
For en rutinert Lexus-bruker vil ikke dette overraske. Og UX-modellen følger opp med så å si samme interiør som resten av Lexus-familien. Samtidig er UX, sammen med kompaktbilen CT, mindre enn de andre modellene.
Dermed kompletterer UX modellrekken av SUV-er, som nå består av den store RX, den mellomstore NX og den minste UX. Sistnevnte er et logisk produkt fra Lexus, da en stadig større del av bilmarkedet verden over tas over av biler med en tøtsj av SUV.
Utvendig har UX fått med seg digre grillen fra sine større søsken, det samme gjelder de mange skarpe og markerte linjene. Igjen er det en bil man enten liker eller misliker.
Lader selv
Som de fleste andre Lexus-modeller som tilbys i Norge, er UX en selvladende hybrid. Drivlinjen er ganske identisk med den man kan få i den nylig lanserte Toyota Corolla, men testbilversjonen av UX har firehjulstrekk.
Bilen er 445 centimeter lang, det er 10 centimeter kortere enn en Volkswagen Golf, med andre ord snakker vi om en kompakt kompaktbil. Det gjør selvsagt noe med plassen innvendig. Det er begrenset beinplass bak, og det elektriske drivverket stjeler av bagasjeromsplassen, som er på beskjedne 283 liter.
Og når sant skal sies, så er dette mer "røff kompaktbil" enn egentlig SUV. Terrenget skal være rimelig flatt der man skal fram, det avsløres av bakkeklaringen. Takhøyden er fire centimeter høyere enn hos Golf.
Fordelen her er at tyngdepunktet er lavt. UX er ganske tung, 1,6 tonn, men mestepartn av vekten er lavt plassert i bilen, noe som gir gode kjøreegenskaper. Understellet er fint kalibrert, og bilen er stabil i svinger.
Sømløst
Styringen er presis, men ganske distansert fra underlaget. Motoren er forholdsvis sterk, 178 hestekrefter, men en trinnløs girkasse fjerner mye av futten. Bilen føles riktignok komfortabel med en slik girkasse, samtidig gjør det kjøreopplevelsen livløs. Det er som om drivverket holder på med sitt, mens sjåføren mer kommer med forslag via gasspedalen.
Det betyr likevel ikke at det er en dårlig bil. På langtur er det behagelig, dog med en del vindstøy, og størrelsen gjør at det er en finfin bybil. Drivverket byr ikke på de helt store opplevelsene, men Lexus er har god erfaring med hybridbiler og får de to maskineriene til å jobbe sømløst sammen.
Drivstofføkonomien er grei, men heller ikke mer. Over snaut 50 mil, med mye landeveiskjøring, var forbruket 0,59 liter per mil.
Som en litt annerledes bil i kompaktklassen kan UX kanskje lokke nye folk til Lexus, ikke minst med sin SUVete framtoning. Samtidig er det ikke helt billig. Versjonen vi tester, har riktignok maks med utstyr, men den koster 600.000 kroner. Kan man nøye seg med en enklere variant, er det en god del å spare. Billigste versjon koster 385.000 kroner, og kan være noe for dem som vil ha en kompaktbil som ikke ligner på alle de andre.
Tekniske data
Lexus UX 250h AWD F Sport S
Pris: 590.400,–
Pris testbil: 600.300,–
Motor: 4 syl. Bensin. 1987 ccm. 146 hk v. 6000 o/min. 180 Nm v. 4400 o/min. Elmotor. 80 hk 202 Nm. Systemeffekt. 178 hk 300 Nm.
Aks: 8,7 sekunder
Toppfart: 177 km/t
Forbruk: 0,49 l/mil
Utslipp: 114 g/km CO2. 5,1 mg/km NOx
Bagasjerom: 283/1194 liter
LxBxH: 4495/1840/1520 mm
Egenvekt: 1600 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo
Pluss og minus
+
Byggekvalitet
Skiller seg ut
Komfortabel
–
Uvante løsninger
Distansert drivverk