Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
15 juni 2019 19:30
Del på Facebook
POTENSIAL: Importøren tror dieselhybridversjonen har potensial til å selge mest av alle E-klasse-utgavene. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
POTENSIAL: Importøren tror dieselhybridversjonen har potensial til å selge mest av alle E-klasse-utgavene. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Det er ikke alle bilmodeller som er konstruert med tanke på en ekstra motor. Det er Mercedes-Benz E 300 de et rullende bevis på.

Mercedes-Benz hadde et tungt år her til lands i fjor, med drøyt 40 prosent lavere salg enn året før. Mye av årsaken lå i et tynt utvalg av biler som kan lades. Ingen elbil, og ladehybridene var ute av loopen i lang tid på grunn av overgang til nye målestandarder som medførte oppgraderingsbehov. Problemene har fortsatt inn i 2019 med et ytterligere fall i salgstallene. Fortsatt sliter produsenten med at de ikke har modeller som rimer med det norske kjøpsmønsteret.

Når begynner bitene riktignok å falle litt mer på plass. Elbilen EQC har i det minste vist seg på norsk jord, med verdenslansering på Østlandet i mai. Den kommer for salg mot slutten av året.

Noen ladehybrider er dessuten på plass med nye drivlinjer. Riktignok er det kun E-klassen, Taxi-Mersja, som er klar, men den har i det minste flere versjoner. Som sedan kan man få både en bensin- og en dieselhybrid. Mens stasjonsvognen kun leveres med dieselhybriden.

Trivelig pris

Testbilen er en E 300 de Plug-in hybrid, som byr på masse krefter og en ganske trivelig prislapp. Totalt 306 hestekrefter til en startpris på 613.000 kroner. Det er rundt 20.000 kroner over en E 220 d med 194 hester. Skal man ha en E-klasse stasjonsvogn med noenlunde samme effekt fra en konvensjonell drivlinje, nærmer man seg 900.000 kroner.

Men alt er ikke bare solskinn. Man må akseptere at fabrikken har valgt noen løsninger som ikke er vellykkede. Den mest iøynefallende og desidert mest håpløse finnes i bagasjerommet. For å få plass til den elektriske delen av drivverket har man bygd en kasse som spiser masse plass og gjør fornuftig pakking av bagasje nærmest umulig. Kassen stikker opp slik at en koffert vil ligge og vippe. Det er rett og slett overraskende at et selskap som Mercedes-Benz har akseptert dette.

E-klasse stasjonsvogn er ellers kjent for klasseledende bagasjekapasitet, det er ikke tilfellet i dieselhybriden. Bilen har heller ikke firehjulstrekk, noe kunder i dette segmentet vil ha.

God elmotor

Kommer man over disse hindringene, har man en bil med en oppgitt elektrisk rekkevidde på 47 kilometer. I virkeligheten, under fine forhold, var rekkevidden på 40 kilometer. Det som var positivt, var viljen til å gå elektrisk. Med et fulladet batteri går bilen fire mil så å si uten å ta seg en slurk diesel. Både under hakkete bykjøring og i godt driv på motorvei prioriterte drivverket eldrift så lenge det var saus igjen i batteriet.

Mange andre biler har en hang til å fylle på med forbrenningsmotoren selv om man har bedt bilen om å gå elektrisk. Så med gode lademuligheter vil det være helt uproblematisk å kjøre mye elektrisk i hverdagen med en E 300 de Plug-in hybrid.

Skal man en lengre tur, tar selvsagt dieselmotoren over. Opplevelsen her var at bilen utnytter eldelen godt, også etter at batteriet var for flatt til å være primærkilden. Både ved å regenerere strøm tilbake i batteriet og koble ut dieselmotoren når kjøringen tillater det, for eksempel når man flyter av gårde i høyere hastigheter.

Etter nær 30 mil, uten å ha ladet på nytt, sa telleverket i bilen at rundt en tredel hadde vært i elmodus. Det ga et dieselforbruk på 0,5 liter per mil, hvilket er veldig mye bedre enn det vi har sett hos tilsvarende biler fra andre merker. At forbrenningsmotoren går på diesel, er trolig en del av årsaken. Det oppgitte forbruket på bensinvarianten, som man bare får som sedan, er en god del høyere.

Ikke helhjertet

Samtidig så må det tilføyes at forbruket man finner i brosjyren, er på 0,15 liter per mil for E 300 de, noe som virker uoppnåelig i hverdagen.

Komforten er jevnt over svært høy. Interiøret er mega, slik det har blitt i alle nye Mercedes-Benz-modeller. I marsjfart leverer de to motorene en sømløs opplevelse, mens det er noe mer hakkete i lave hastigheter, der det virker som de to ikke alltid blir helt enige om hvem som skal ta tak.

Høy effekt og elmotorens kvikke respons gjør bilen til en sprek familiebil, men den lener seg hele tiden mer mot det komfortable enn det sportslige. Det er ikke negativt, for dette er bil som kler lange turer med familien og rommer nesten all bagasjen man trenger.

Samtidig blir det litt for mye kompromisser. Det blir man minnet på hver gang man tar opp bakluken. Som med så mange andre ladehybrider gir bilen en følelse av at dette er noe Mercedes-Benz er nødt til å ha for nå EUs utslippsmål – uten at produsenten har gått helhjertet inn for produktet.

Kanskje man like gjerne skal vente litt til, til EQC er klar med en helelektrisk drivlinje?

Tekniske data

Mercedes-Benz E 300 de Plug-in hybrid
Pris: 613.000,–
Pris testbil: 769.700,–
Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1950 ccm. 194 hk v. 3800 o/min. 400 Nm v. 1600 o/min. Elmotor. 122 hk 440 Nm. Systemeffekt. 306 hk. 700 Nm.
Aks: 6 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,15 l/mil
Utslipp: 41 g/km CO2. 39,9 mg/km NOx
El. Rekkevidde. 47 km
Bagasjerom: 440 liter
LxBxH: 4933/1852/1475 mm
Egenvekt: 2102 kilo
Tilhengervekt: 2100 kilo

Pluss og minus

+

Hyggelig drivstofforbruk
Går mye elektrisk
Førermiljø

Merkelig bagasjerom
Kompromisser

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse