Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
31 august 2019 19:30
Del på Facebook
TURBIL: Porsche 911 er en perfekt turkamerat, så lenge man begrenser antall turdeltakere og mengden bagasje. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
TURBIL: Porsche 911 er en perfekt turkamerat, så lenge man begrenser antall turdeltakere og mengden bagasje. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Veldig få biler klarer å være skikkelig gøyale på en svingete vei, uten å være bråkete og slitsomme på transportetappene. Det ser ut til å hjelpe med en over 50 år lang historie.

På vei opp fjellet fra Utvik i retning Byrkjelo ligger vi bak noen motorsykler som blåste forbi oss mens vi kjørte langs Innvikfjorden. Bilen vi sitter i, har ikke noe problem med å henge på de tyske sykkelgutta. Nå skal det sies at det ikke kjøres gris. Svingene er krappe, og rytmen styres av raske gasspådrag og fornuftige nedbremsinger, som kler denne bilen svært godt.

Vi forbinder fortsatt Porsche med sportsbiler, da særlig 911-modellen. Men sannheten er at de aller fleste bilene de selger i dag, er familiebiler. 911-modellen sto i 2018 for bare drøyt 35.000 av de 256.000 Porschene som ble levert. Mens SUV-ene Macan og Cayenne kunne vise til henholdsvis 86.000 og 71.000 biler. Selv sedan-coupeen Panamera hadde høyere tall enn 911.

Med andre ord er ikke Porsche synonymt med sportsbiler lenger, slik det var fram til Cayenne kom på markedet for første gang i 2002.

Fordelen for Porsche er at de sportslige assosiasjonene har gitt selskapet penger, masse penger. De har rett og slett kunnet selge bilene sine dyrere enn andre produsenter. Ingen bilprodusenter kjører bedre marginer enn Porsche, rundt 18 prosent, som de kan bruke på sportsbilene.

Voksen

Siste generasjon av klassikeren 911, som har vært med siden 1964, er den sjuende i rekken. Riktignok er den større enn for 50 år siden, men grunnformen er den samme, og motoren sitter fortsatt så langt bak du kan komme i en bil.

Selv om en stor del av bilene som ruller ut av Porsches fabrikker i dag, vanskelig kan kalles sportsbiler, så er det vel ingen tvil om at 911 fortsatt er i den sjangeren – eller? Egentlig er det jo Cayman og Boxster, toseterne med midtstilt motor, som treffer på alle punkter her. Så den mer «voksne» 911 er kanskje mer en GT-bil? En bil for de lange strekkene, for de store bilturene.

Etter en kjøretur på seks og en halv time, med kun en rask bagettstopp, merker vi noe som ikke er vanlig i en rendyrket sportsbil: Kroppen høres ikke ut som en nedtråkket knekkebrødpakke idet vi stiger ut av de lave sportssetene.

Flåklypa

911-en har tilbakelagt nær 50 mil på en helt uanstrengt måte. Lyden i kupeen er ikke på like lavt nivå som i en stor sedan, men det er ikke noe problem å holde et normalt stemmeleie. Og når det trengs, får man en helt riktig bakgrunnsstøy fra sportseksosanlegget.

Mye av komforten kommer gjennom et fantastisk understell. Selv om det er ganske stramt, blir det aldri nervøst, og måten bilen skjærer gjennom svinger på viser at det er mye sportsbil igjen i en 911. Samtidig kan det virke som Porsche skjønner at mange av deres potensielle kunder kanskje er mer vant til SUV-er, eller en Panamera. Så innvendig er det eksklusivitet og komfortdetaljer, som ventilasjon i setene og en stor skjerm midt på dashbordet.

Testbilen var en Carrera 4S med 450 hestekrefter i hekken og firehjulstrekk. Null til hundre er oppgitt til 3,6 sekunder, med andre ord er dette en ekstremt sprek bil, som også kan kjøres på rolig vis. Selv om en biltur på Vestlandet delvis foregår på veier som minner om dem fra Flåkypa-filmen, så er det ikke et evig Grand Prix.

Lav og komfortabel

Når man drømmer om en slik tur, er det ideelle verktøyet en GT-bil der både komfort og sportslighet er ivaretatt. Her er treffer en Porsche 911 Carrera 4S på de aller fleste punktene. Ikke minst ved en sittestilling som er lav, men samtidig veldig komfortabel.

Samtidig er ikke dette en bil der man tar med mer enn én passasjer. Baksetene er mer symbolske enn brukbare, og bagasjeplassen er begrenset. Og mens vi er inne på ting som ikke helt holder mål, må det også sies at den lekre berøringsskjermen skjuler noen ganske klossete løsninger. Man må grave seg godt inn i skjermen for å skru av filvarsleren og start/stopp-funksjonen. Slike ting bør heller være styrt av lett tilgjengelige knapper. Det kan også tilføyes at bensinforbruket ligger rett under literen på mila, og at en velutstyrt 911 runder to millioner kroner.

Det er likevel veldig lett å forstå at folk med raus økonomi og bilinteresse ender opp med en 911. Uten kjedelige kompromisser får man en bil som klarer det meste, bortsett fra en seriøs IKEA-tur.

Tekniske data

Porsche 911 Carrera 4S
Pris: 1.704.000,–
Pris testbil: 2.130.200,–
Motor: 6 syl. Bensin. 2 turboer. 2981 ccm. 450 hk v. 6500 o/min. 530 Nm v. 2300 o/min.
Aks: 3,6 sekunder
Toppfart: 306 km/t
Forbruk: 0,9 l/mil
Utslipp: 206 g/km CO2. 17,4 mg/km NOx
Bagasjerom: 132 liter
LxBxH: 4519/2024/1300 mm
Egenvekt: 1565 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Fleksibilitet
Drivverk

Tungvint å finne en del funksjoner
Frisk prislapp

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse