Det er ikke opplagt at det lønner seg å hente en entusiastbil fra utlandet.
Den nye 20-årsgrensen for å ta inn en bil fra utlandet avgiftsfritt kan være godt nytt for bilentusiaster, men ekspertene kommer også med noen formaninger om at gresset ikke alltid er grønnere på den andre siden av landegrensen.
– Vi ser at populære biler som er minst 20 år gamle, ofte er vel så kostbare i utlandet som i Norge. Det er jo grunnen til at flere fine, kostbare sportsvogner dessverre har tatt veien til utlandet, sier Stein Pauli Nilsen, formann i Norsk Sportsvogn Klubb.
Nilsen anbefaler folk å søke opp den samme bilen på mobile24, mobile.de eller autoscout24, som henter opp biler fra utlandet og Finn, så kan man sammenligne.
Også Bjarne Reistad, markedskonsulent i bilorganisasjonen AMCAR som var med på å få til 20-årsregelen, peker på at de eldre bilene kan være dyrere i utlandet.
– Samlere og spekulanter er allerede ute i markedet, og driver dermed prisene opp på biler de mener vil gi avkastning på sikt.
Les også: De beste avgiftsfrie 20-åringene
Sjelden alene
Samtidig håper Reistad den nye regelen kan friste folk til å hente litt spesielle biler.
– Det kan berike bilfaunaen i Norge med biler som er sjeldne, eller enda bedre, aldri ble solgt i Norge.
Problemet er at man sjelden er alene om å ønske seg en bestemt bil.
– Dette gjelder i hovedsak spesielle biler som var svært kostbare den gangen de var nye, sier Reistad.
Fordelen med å se til utlandet er selvsagt et stort utvalg, men Nilsen påpeker flere ulemper:
– Man må reise for å sjekke bilen grundig, spesielt siden det er en eldre bil. Og bilens historikk kan være mer uoversiktlig.
Det som er viktig, ifølge Nilsen, er å gjøre et skikkelig forarbeid.
– Du må sette deg inn i biltypen. Bli kjent med prisbildet og sjekke bilen grundig. Undersøke historikk så langt som mulig.