Annonse
NTB
Tema
NTB
05 oktober 2019 19:30
Del på Facebook
UVANLIG PORSCHE: Mens 911-modellen har tatt helt av i verdi de siste årene, har 968-modellen gått litt under radaren. Man finner kabrioletutgaven til mellom 30.000 og 40.000 euro i utlandet. I Norge er det sjeldent noen til salgs. FOTO: Produsenten
UVANLIG PORSCHE: Mens 911-modellen har tatt helt av i verdi de siste årene, har 968-modellen gått litt under radaren. Man finner kabrioletutgaven til mellom 30.000 og 40.000 euro i utlandet. I Norge er det sjeldent noen til salgs. FOTO: Produsenten

Nylig ble det mulig å importere kjøretøy som er minimum 20 år gamle, avgiftsfritt til Norge. Tidligere måtte kjøretøyet være minst 30 år.

Den nye avgiftsregelen betyr at biler som er produsert fra 1989 til 1999, nå kan importeres uten avgift. Men i motsetning til en veteranbil, som er minst 30 år gammel, vil en 20-åring fortsatt ha ordinær årsavgift. Fra myndighetens side er det ingen bruksbegrensninger på bilene som er fra 20 til 29 år gamle.

Vi har spurt noen eksperter om hvilke biler de mener er mest interessante av 20-åringene.

– Mange har tatt inn Chevrolet Corvette fra USA etter at avgiftene forsvant. Her har man benyttet anledningen til virkelig å skaffe seg en rimelig sportsbil, sier Stein Pauli Nilsen, formann i Norsk Sportsvogn Klubb.

Mens han sier at det er lite å hente på Ferrari-modeller fra tidsepoken, som 360 Modena og 355. De koster omtrent det samme ute som hjemme, det samme gjelder fine Porscher.

– Men det er jo ikke bare sportsbiler det er interessant å se på. Sedaner og limousiner kan det være grunn til å vurdere.

Store limousiner

Nilsen trekker fram BMW 3-serie som ble laget mellom 1983 og 1991, med internkoden E30.

– Dette er en av bilene som virkelig har tatt av prismessig både her hjemme og i utlandet. Fine eksemplarer har en høyere pris i Tyskland enn hos oss. Et fint eksemplar her, i den grad man finner det, er bedre enn å ha penger i banken.

Også modellen som fulgte etter, E36, skal være på vei oppover i pris.

– Større limousiner, for eksempel fine, store Mercedes-Benz fra denne perioden, kan være gunstige å ta inn etter at avgiftene forsvant. Dette er lekre biler som for tiden kan være noe tunge å selge.

Dette gjelder også bilmodeller som BMW M5 E39, som ble laget mellom 1998 og 2003, BMW Alpina B10 E39 og BMW 7-serie, mener Nilsen.

Bjarne Reistad var med å starte opp Cars & Coffee Trondheim for sju år siden, og har arrangert bilutstillingen Classic Car Show i Oslo og Trondheim. Han jobber som markedskonsulent i bilorganisasjonen AMCAR, som arbeidet for 20-årsregelen.

– Hvis jeg skulle importert en bil til inntil 100.000 kroner, ville jeg gått for Alfa Romeo GTV eller Spider 3.0. Sjeldne biler i Norge med den herlige Busso-sekseren. Skal du virkelig skille deg ut, kjøper du en Lancia Kappa Coupé.

I samme prissegment mener Reistad det også kan være verdt å ta en titt på Lexus SC 400 med 4.0 liters V8.

– Og finner du en fin Volkswagen Corrado eller Opel Calibra, er det biler som omtrent har forsvunnet fra jordens overflate i Norge, fortsetter han.

Verdiøkning

Hvis pris ikke er en hindring, ville Reistad gått for en Aston Martin Lagonda.

– Ikke fordi den er så dyr, men fordi den er så spesiell.

Eksotiske biler fra Italia, som Lamborghini Diablo SV, er dyre, og her vil det være mye å spare rent avgiftsmessig. Men Reistad mener at avgift neppe er noe tema hvis prisen i utgangspunktet ikke er noe problem.

Han mener biler som Bentley Arnage, Porsche 968, BMW 8-serie, Jaguar XJS og Aston Martin DB7 bør få en god verdiøkning de neste ti årene.

– Disse bilene kan fortsatt plukkes opp for en relativ grei penge.

Bård Risan, daglig leder i Rud Vintage Garage, mener Audi S- og RS-modeller fra tidsperioden er verdt å sjekke ut.

– De er billige nå, men klart på vei opp. Spesialmodellen RS2 som ble bygget sammen med Porsche, er allerede i solid retning oppover prismessig. Mitt tips er S4 eller S6 med turbofemmer og manuell girkasse.

Kan ruste

Risan anbefaler også en Ford som ble bygget på 1990-tallet, spesialmodellen Escort Cosworth.

– Allerede en legende, mye på grunn av suksess i motorsport. Ikke mange igjen, og de har begynt å stige i pris. Utrolig artig å kjøre, men finn en original som ikke er for mye modifisert.

Lotus lager fortsatt modellen Elise, men den ble faktisk lansert så langt tilbake som 1996.

– Helt sykt artig på svingete vei til tross for moderat effekt. Vær klar over at Rover K-motoren ikke er tidenes mest pålitelige. Løp og kjøp nå som de er billige.

Risan mener også at tidlige AMG-modeller fra Mercedes-Benz, C43 og E50-utgavene, er et smart valg nå.

– Mekanisk solide, men eldre Mercedeser ruster kvikkere enn du liker, særlig gjelder dette E50. Lavt produksjonsantall gir potensial for bra prisvekst.

Nilsen i Norsk Sportsvognklubb kommer med en liten formaning til slutt:

– I mange tilfeller er det faktisk gunstigere å handle i Norge. Det gjelder spesielt de dyre og attraktive sportsvognene. Momsen fra utlandet slipper man uansett ikke unna. En besparelse på 70.000 til kr 90.000 kroner i avgift er ikke nødvendigvis det avgjørende. Det rette eksemplaret til rett pris er det viktigste.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse