Mange har sittet i en Toyota-taxi, og det er ikke så rart. Toyota var det mest populære merket for nye taxibiler både i 2018 og 2019.
– Når vi for andre året på rad tar førsteplassen, er det en fantastisk anerkjennelse og tillitserklæring fra bileiere som setter svært høye krav til kjørekomfort og driftssikkerhet. Det er et målrettet arbeid gjennom flere år fra våre dyktige forhandlere som gir resultater, og det er vi stolte av, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, i en pressemelding.
Markedet for taxibiler gikk betydelig tilbake i 2019 sammenliknet med året før. Grunnen skal være usikkerhet om framtiden og endringer i rammevilkår.
835 nye biler er 66 prosent under 2018, da det ble registrert 1300 nye taxier.
Mest populære modell
Av de 852 bilene var 352 fra Toyota, noe som gir en markedsandel på 42 prosent. Så følger Mercedes-Benz med 171 biler og Skoda med 97. Mest populære modell var Toyota Prius, foran Mercedes-Benz E-klasse og Toyota Rav4.
– De mange Toyota-taxiene er også en fantastisk måte å vise fram modellene våre til alle typer kunder på. Ikke bare vises de fram i bybildet. Mange har nok sin første opplevelse fra en ny Toyota som passasjer i en taxi, og gjennom taxisjåførene har vi stolte ambassadører som mer enn gjerne forteller sine kunder om bilenes egenskaper, sier Olsen.
Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå kjørte norske taxier mer enn 510 millioner kilometer i 2018, 118 av disse i Oslo. I hovedstaden er Toyota-andelen spesielt høy, i fjor var 71 prosent av de nyregistrerte taxiene en Toyota.