Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
NTB
24 mars 2021 02:00
Del på Facebook

1693: Punktlighet kan stå som motto for den britiske urmakeren John Harrisons liv. Han var født 24. mars 1693, og døde på eksakt samme dato i 1776, 83 år gammel. I mellomtiden hadde han funnet opp marinekronometeret, en innretning han brukte 33 år på å utvikle, og som revolusjonerte navigasjonen til sjøs. I seilskutetiden var pålitelige klokker en forutsetning for presis langdistansenavigasjon. Før Harrisons tid hadde klokkene pendelverk, som lett kom i ulage av skipets bevegelser i sjøen, og var praktisk talt ubrukelige ved beregning av posisjoner. For sjøfartsnasjonen Storbritannia var problemet så stort at parlamentet utlovet en kjempemessig belønning til den som kunne løse det. Harrisons kronometer var konstruert slik at det tok høyde for både sjøgang, fuktighet og temperatursvingninger under ferden. Ifølge Wikipedia gikk prototypen fra 1760 bare 5 sekunder feil etter 161 dager i sjøen.

1803: 24. mars 1803 ble en rund, lukket båt vasket i land på en strand i Hitachi-provinsen, forteller en japansk legende. Ut steg en ung kvinne med snøhvit hud som holdt en liten eske mellom hendene. Hun snakket et ubegripelig språk og seilte videre etter kort tid, ifølge fiskerne som møtte henne. 22. februar skulle en nesten identisk hendelse ha inntruffet på en annen strand. Legendene om Utsuro-bune («hule skip») har lange tradisjoner i japansk folklore, og lignende historier finnes over hele Japan. Fenomenet har fått en renessanse i moderne japansk tegneserie- og animasjonskunst. Også UFO-entusiaster har interessert seg for Utsuro-bune, og hevdet at de hule skipene som fiskerne i rapporterte om i februar og mars 1803, i virkeligheten var romskip.

2015: Den 27 år gamle piloten Andreas Lubitz styrtet med fullt overlegg et passasjerfly med 150 mennesker i de franske alpene. Alle i flyet mistet livet. Lubitz var annenpilot på det tyske ruteflyet på vei fra Barcelona til Düsseldorf. Da førstepiloten måtte forlate sin post i et nødvendig ærend, låste Lubitz seg inne i cockpiten. Deretter vendte han flyets nese nedover og styrtet det inn i fjellmassivet De tre bispedømmer (fransk: Massif des Trois-Évêchés). Lydopptak fra flyets taleregistrator dokumenterte at førstepiloten desperat forsøkte å bryte seg inn i cockpiten for å avverge katastrofen, men uten å lykkes. Under politietterforskningen ble det avdekket at Lubitz forut for massemordet hadde gått til behandling for psykiske problemer.

(©NTB)

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse