Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
NTB
15 januar 2023 02:00
Del på Facebook

1759: British Museum åpnet dørene i London. Museets forfader var samleren Sir Hans Sloane, som ikke holdt ut tanken på at hans veldige samling skulle bli spredd for alle vinder etter hans død, og i 1753 testamenterte sine 80.000 gjenstander til offentligheten. Ved åpningen i 1759 var også flere andre samlinger kommet til. British Museum er i dag et av verdens største museer. Ifølge institusjonens egne nettsider omfatter samlingene åtte millioner objekter, hvorav den kanskje aller mest berømte er Rosettasteinen. Mange av Sir Hans Sloanes gamle kostbarheter er fremdeles utstilt i museet. Av de 138 verkene av Albrecht Dürer som institusjonen eier, skal hele 98 stamme fra Sloanes samling.

1905: En av de største rasulykkene i norsk historie inntraff i Loen i Nordfjord. Katastrofen skjedde da en 50.000 kubikkmeter stor berghammer styrtet ned i Lovatnet og utløste en flodbølge som raserte 60 hus i bygdene Nesdal og Bødal. 61 mennesker mistet livet i ulykken. En minnestein som ble reist samme år ble revet vekk 13. september 1936, da det gikk et enda større ras på samme sted. Denne gangen omkom 73 mennesker, og Bødal ble helt utslettet. Flodbølgen som reiste seg i Lovatnet skal ha nådd 74 meters høyde. Ifølge Store norske leksikon valgte de få fastboende som overlevde ulykken å flytte fra stedet for godt. De to rasulykkene i Loen var de mest dødbringende i Norge i det 20. århundre. Nærmest i antall omkomne kommer Tafjord-ulykken i 1934, der 41 mennesker mistet livet.

1918: Fløibanen i Bergen ble offisielt åpnet. Ideen til den skinnegående kabelbanen fra byens sentrum og opp til Fløyen ble først lagt fram i 1895 av bergenseren og stortingsmannen John Theodor Lund. Grunnet problemer med finansieringen lå prosjektet på is inntil 1912, da selskapet A/S Fløibanen ble stiftet. To år senere kom byggearbeidene i gang. Ifølge Fløibanens egne nettsider er banen bygd etter mønster av lignende baner i Tyskland, Sveits og Nord-Italia. Fløibanen er 848 meter lang og stiger med 302 meter fra nedre til øvre stasjon. De to vognene («Rødhette» og «Blåmann») kjører i en fart av fire meter i sekundet og tilbakelegger turen på mellom fem og åtte minutter, avhengig av trafikk. Etter en ombygging under pandemien ble Fløibanen gjenåpnet i april 2022.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse